Hamstring ruptuur

#1
Hallo,

Afgelopen maart ben ik gevallen in het zwembad, dit was in Duitsland.
In het ziekenhuis daar hebben ze geconstateerd dat mijn hamstring gescheurd was.
Ook vertelden ze dat ik geopereerd moest worden maar dat kon in Nederland omdat de bloeduitstorting eerst weg moest zijn.

Dus brief mee en naar huis, waar we de brief hebben afgegeven aan de huisarts.
Deze heeft overleg gehad met het ziekenhuis hier, en kwamen zonder verder onderzoek tot de conclusie dat het uit zich zelf zou genezen onder begeleiding van een fysiotherapeut.

Deze man was niet echt tevreden over mijn herstel en wilde graag dat ik een echo liet maken.
Daar kwamen ze erachter dat mijn hamstring ( de semitendinosus) volledig is afgescheurd.

Een operatie heeft nu geen zin meer, zeggen ze.

Nu zou ik graag willen weten, wat ik in de toekomst kan verwachten?
Bv gaat het lopen nog slechter worden, en de pijn?
Moet ik nu de rest van mijn leven fysiotherapie volgen enz

Alvast bedankt
Erna

Re: Hamstring ruptuur

#2
Hoi Erna,

Wat een ontzettend vervelend verhaal. Ik neem aan dat de scheur bij je knie zit en niet bij de bil.

Herstel van deze spier kan heel goed werken zonder operatie. Er is niet echt eenduidigheid wat nu de beste manier is. Nu kan het niet meer, omdat na verloop van tijd de spier zich zelf "terug trekt" bij een volledige scheur. Wat er gezien wordt bij patiënten die ze hebben gevolgd is dat deze spier zich gaat vergroeien met een ander deel van de hamstring. Is dit erg? Nee, functioneel gezien is er na een jaar nauwelijks nog kracht verschil tussen links en rechts en geen beperkingen in activiteiten. Dit wel gezegd hebbend, dat ik je wel een jaar revalidatie zal adviseren. En zorg dragen dat de kracht links en rechts gelijk wordt. Maar dit is dus heel goed mogelijk.

Je hebt dus ook geen fysiotherapie de rest van je leven nodig ;)

Succes

Re: Hamstring ruptuur

#3
Hallo,

Bedankt voor de reactie!

Maakt voor mij iets meer duidelijk.
Alleen is mijn hamstring vrij hoog ingescheurd.
Weet niet of dit voor het herstel verschil maakt.

Het stompje wat er bovenin nog zit is gecalficeerd. (ofzo).
Hier heb ik last van bij zitten op harde ondergrond.

Nogmaals bedankt

Re: Hamstring ruptuur

#4
Hoi Erna,

Je bedoelt dat hij gescheurd is bij je bil? Dat maakt het voor nu niet meer een ander verhaal. Die scheuringen opereren ze sneller, maar opereren is nu geen optie meer. Zeker niet als er al calcificatie zichtbaar is.

Gelukkig kan dit ook goed herstellen zonder operatie. Topsport moet je misschien uit je hoofd zetten, maar in principe hoef je hier geen functionele beperkingen aan over te houden.

Succes met het herstel.