hamstring

#1
Hoihoi,

Ik heb nu al een aantal maanden last van mijn hamstring. Vooral bij een diepe squat voel ik mijn buitenste hamstring verschuiven en je hoort een soort plop. Dit is een heel naar gevoel en hierdoor durf ik niet meer een squat te doen als ik bijvoorbeeld iets van de grond wil pakken. Hierdoor ga ik mijn rug meer belasten, omdat ik dat nare gevoel niet wil voelen.
Ik heb verschillende soorten squats geprobeerd, maar niks lijkt te helpen.

Mijn vraag is hoe het kan dat mijn hamstring verschuift en hoe kom ik hier van af?

Mvg,

Noor

Re: hamstring

#2
Hoi Noor,

Wat vervelend dat je deze klachten hebt. Weet je zeker dat het je hamstring is? Aan de buitenkant van je bovenbeen loopt namelijk nog een andere belangrijke spier/pees die dergelijke klachten ook kan veroorzaken. We noemen dit verschijnsel "snapping hip". We zien dit bijvoorbeeld weleens bij het trochanter major pijnsyndroom. Misschien kun je eens kijken of de plop die je voelt tijdens het squatten rond de harde botknobbel aan de buitenkant van je heup zit of ergens anders.

Re: hamstring

#3
Hoii,

Bedankt voor de reactie. Ik denk niet dat het bij mijn heup ligt, want het is echt het onderste stuk van mijn hamstring dat verschuift, vlak bij de knie.

Ik ben laatst weer naar de fysiotherapeut gegaan. Deze heeft mijn klacht nog niet eerder gezien. Ik krijg nu shockwave therapie om mijn hamstring rustiger te krijgen. Dit lijkt te helpen tot nu toe, want de pijn in mijn hamstring begint langzaam weg te gaan en de "knak" is al minder heftig.

Ik heb net even verder gezocht op het internet. De pijn begint nu namelijk ook ineens aan mijn onderbeen. De buitenkant van mijn onderbeen doet veel pijn en mijn enkel ook. Ook heb ik het gevoel dat ik bepaalde bewegingen niet meer kan maken. Vooral op het punt waar het bot bij de knie komt doet het pijn (volgens mij heet dit de fibula). Misschien dat het een beetje verschoven is, geen idee of dat mogelijk is?
Ik ga volgende week pas weer naar de fysio.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Mvg,

Noor

Re: hamstring

#4
Hoi Noor,

Op die plek bij je hamstring is het niet je heup nee ;)

Als het de zijkant zit (bij het fibulakopje) is het grote kans dat het ook de tractus iliotibialis is. Deze geeft ook vaak uitstraling richting het onderbeen.
https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... e-syndroom.

In de knieholte komen de hamstring/ en kuitspieren samen. Deze overlappen elkaar. Aan de zijkant van je knie loopt voornamelijk de tractus iliotibialis, maar ook een heel van de hamstring loopt daarachter.

Hopelijk geven de fysio behandelingen verlichting.

Als je nog vragen hebt, laat het maar weten.

Succes met het herstel, hopelijk kun je snel weer goed squatten.

Re: hamstring

#5
Hoihoi,

Heel erg bedankt! Ik heb het besproken met met mijn fysiotherapeut. Deze denkt ook dat dit het geval is. Op de echo is duidelijk te zien dat hier een irritatie zit. Waarschijnlijk is dat de oorzaak.

Mvg,

Noor