Verkalking in bovenbeenspier

#1
Beste fysio,

Ik heb vandaag de uitslag van mijn MRI scan gehad: een verkalking in mijn bovenbeenspier.
De arts heeft mij doorverwezen naar de fysio, maar ik vraag mij af of een verkalking wel weg te masseren valt (of met oefeningen kan verminderen)?
Ik ben namelijk al voor deze klachten naar de fysio geweest en dat hielp ook niet.
De arts zei dat een operatie niet het gewenste effect gaat geven omdat het litteken dezelfde klachten gaat geven, dit snap ik ook niet echt?

Re: Verkalking in bovenbeenspier

#2
Hoi melanie

Wat ontzettend vervelend. Gaat het om kalk of myositis ossificans? https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... ossificans

Kalk zit meestal in pezen, een myositis ossificans in de spier, maar ontstaat na een kneuzing van de spier (val of stoot tegen je bovenbeen)

Bij myositis ossificans kun je er weinig aan doen, en moet dit vanzelf herstellen. Bij kalk in de pezen geldt dit eigenlijk hetzelfde. Het is een normaal proces in het lichaam, wanneer het klachten geeft kunnen oefeningen helpen. Opereren doen ze bij kalk heeeel zelden, en bij myositis ossificans nooit.

Wat heeft de fysio gedaan?
Masseren van bij myositis ossificans werkt juist averechts, en bij kalk werkt het gewoonweg niet. Bepaald soort oefeningen stimuleert het lichaam om kalk op te nemen. Het lichaam doet dit vaak automatisch, maar heeft soms aansturing nodig, of betere prikkels om dit te ondersteunen.

Is het een beetje duidelijk?

Re: Verkalking in bovenbeenspier

#3
Fysiotherapeute schreef:
03 jan 2022, 20:01
Hoi melanie

Wat ontzettend vervelend. Gaat het om kalk of myositis ossificans? https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... ossificans

Kalk zit meestal in pezen, een myositis ossificans in de spier, maar ontstaat na een kneuzing van de spier (val of stoot tegen je bovenbeen)

Bij myositis ossificans kun je er weinig aan doen, en moet dit vanzelf herstellen. Bij kalk in de pezen geldt dit eigenlijk hetzelfde. Het is een normaal proces in het lichaam, wanneer het klachten geeft kunnen oefeningen helpen. Opereren doen ze bij kalk heeeel zelden, en bij myositis ossificans nooit.

Wat heeft de fysio gedaan?
Masseren van bij myositis ossificans werkt juist averechts, en bij kalk werkt het gewoonweg niet. Bepaald soort oefeningen stimuleert het lichaam om kalk op te nemen. Het lichaam doet dit vaak automatisch, maar heeft soms aansturing nodig, of betere prikkels om dit te ondersteunen.

Is het een beetje duidelijk?

Heel erg bedankt voor uw bericht. Myositis ossificans komt inderdaad overeen met de klachten die ik heb. Het enige wat gek is is dat ik hier al 3 jaar last van heb, dus dat het vanzelf over moet gaan lijkt mij niet van toepassing.
Moet ik hier dan mee leren leven of zijn er dan nog andere mogelijkheden?

Re: Verkalking in bovenbeenspier

#5
Fysiotherapeute schreef:
06 jan 2022, 10:43
Hoi,

Wat zijn je klachten op het moment? 3 jaar is extreem lang. Gemiddeld staat het op 1,1 jaar.
Shockwave en operatie zijn dan zeker wel mogelijkheden.

Met masseren lukt het niet en geeft zelfs een averechts effect.
Pijn met lopen, fietsen, hurken etc. Ook bij traplopen is mijn knie zo instabiel dat ik er doorheen zak. Ook s’nachts als ik met mijn knieën op elkaar lig doet het pijn en soms wordt ik ook wakker van de pijn.

Re: Verkalking in bovenbeenspier

#7
Fysiotherapeute schreef:
09 jan 2022, 08:27
Je geeft aan dat je pijn in je knie hebt tijdens deze activiteiten en 's nachts. Maar het extra bot zit toch in je bovenbeen? Instabiliteit van je knie komt eigenlijk zelden voor door myositis ossificans. De symptomen zijn drukpijn en pijn bij aanspannen.

Het kan natuurlijk wel een gevolg zijn van al 3 jaar klachten hebben.
Ja in mijn bovenbeenspier maar wel net boven mijn knie. Dus doet echt pijn op de plek waar het extra bot zit. Doet inderdaad pijn bij aanspannen

Re: Verkalking in bovenbeenspier

#9
Goede middag,

Mijn zoon heeft afgelopen zomer een myositus ossificans opgelopen, hij kon zijn been niet buigen/ niet fietsen.
Artsen gaven aan dat hij aankomend seizoen niet op hoefde te rekenen dat hij volledig terug kon komen op niveau.

Zijn herstel bevorderde door veel fysio/ hard trainen ( fietsen) krachtoefeningen en voeding. Nu zijn we bijna vier maanden verder en kan hij zijn been optimaal buigen en traint hij bijna op het niveau ( topsport) waar hij voorheen ook op trainde. Boven alle verwachtingen.
Afgelopen maand totaal geen pijn gehad en sinds gisteren klein beetje... is het mogelijk dat dit komt omdat de kalk oplost? Ik heb dit namelijk ergens gelezen, maar kan dit nergens terugvinden...