Pagina 1 van 1

Terugkerende bovenbeenblessure

Geplaatst: 11 okt 2021, 00:33
door Damian
11 weken geleden was ik aan het voetballen en schoot ik met volle kracht en schoot het in m'n bovenbeen en voelde ik een knak. Na 3 weken heb ik weer geprobeert om te voetballen maar het schoot er weer in, vanaf toen ging ik naar fysiotherapie en zei de fysio dat het niets ergs is en dat het een spierverrekking is en dat ik krachttraining moet doen en gewoon moet voetballen en schieten. Voetballen ging gewoon en hard passen en rennen ging ook en op training ging het schieten ook Wel. Na 8 weken krachttraining en rust enzo was het tijdens de wedstrijd er weer ingeschoten toen ik zacht schoot met m'n binnenkant. Kan iemand mij uitleggen wat ik moet doen en hoelang ik eruit lig? Want ik wordt er helemaal gek van.

Re: Terugkerende bovenbeenblessure

Geplaatst: 11 okt 2021, 20:43
door Fysiotherapeute
Hoi Damain,

Wat vervelend van je klachten. Hoe voelt je spier, als je deze oprekt? Het kan een verrekking zijn, maar ook een kleine spierscheur. Rekken is hierbij ook van belang. Bij een wond(je) ontstaat littekenweefsel, als je dit niet oprekt en goed traint in alle lengte van de spieren, geeft dit vaak herhaling van klachten. Omdat de spier niet meer goed kan functioneren over de gehele lengte van de spier.

Dus probeer rustig de spier te gaan rekken, en ook krachttraining in andere hoeken en met andere snelheden. Dus niet puur krachttraining, maar ook snelkracht en explosiviteit moeten getraind worden.

Heb je hier iets aan?

Re: Terugkerende bovenbeenblessure

Geplaatst: 11 okt 2021, 21:16
door Gast
Fysiotherapeute schreef:
11 okt 2021, 20:43
Hoi Damain,

Wat vervelend van je klachten. Hoe voelt je spier, als je deze oprekt? Het kan een verrekking zijn, maar ook een kleine spierscheur. Rekken is hierbij ook van belang. Bij een wond(je) ontstaat littekenweefsel, als je dit niet oprekt en goed traint in alle lengte van de spieren, geeft dit vaak herhaling van klachten. Omdat de spier niet meer goed kan functioneren over de gehele lengte van de spier.

Dus probeer rustig de spier te gaan rekken, en ook krachttraining in andere hoeken en met andere snelheden. Dus niet puur krachttraining, maar ook snelkracht en explosiviteit moeten getraind worden.

Heb je hier iets aan?
Ja, ik heb hier wel wat aan, alleen ik begrijp niet waarom de blessure dan elke keer terug komt als ik een bal schiet. Mijn fysio zei ook dat ik gewoon weer een bal zou kunnen schieten na 4 weken en dat is alweer 6 weken geleden. Wat zou de reden kunnen zijn hiervan?

Re: Terugkerende bovenbeenblessure

Geplaatst: 11 okt 2021, 21:20
door Damian
Ja, ik heb hier wel wat aan, alleen ik begrijp niet waarom de blessure dan elke keer terug komt als ik een bal schiet. Mijn fysio zei ook dat ik gewoon weer een bal zou kunnen schieten na 4 weken en dat is alweer 6 weken geleden. Wat zou de reden kunnen zijn hiervan? En tijdens het trainen van krachttraining heb ik ook last gekregen van m'n hamstring en is de dag erna erger geworden. Wat zou dat dan kunnen zijn of heeft dat ook met de quadriceps blessure mee te maken?

Re: Terugkerende bovenbeenblessure

Geplaatst: 14 okt 2021, 20:22
door Fysiotherapeute
Hoi,

Wat voor krachttraining heb je allemaal gedaan? Het is namelijk noodzakelijk dat je de spier ook in lengte traint. Krachttraining verkort de spier voornamelijk, terwijl het van groot belang is dat het eventuele littekenweefsel wat gevormd wordt in de beschadigde spier op lengte komt. Als dit niet het geval is, komt de blessure snel weer terug.
Als jij een wond op je knokkel krijgt, trek je deze vaak open omdat er veel beweging in komt uiteindelijk wordt de wond herstelt zonder dat dit een strak gevoel geeft. Als je bij een wond op je knokkel je vinger 2 weken zou inspalken, geneest de wond heel mooi. Maar trek je hem meteen open bij de eerste de beste buiging. Of nog erger je kan de beweging niet eens maken, omdat de huid te strak is geworden.

Dit gebeurt ook in een spier, als het littekenweefsel niet op de juiste lengte wordt getraind, trek je hem daarna weer heel snel open wat pijnklachten geeft. (hierin is open en dicht, millimeter werk)
Daarnaast kan het zijn dat je hamstring anders gaat werken om de quadriceps te ondersteunen. Het kan compensatie zijn, bescherming voor je quadriceps, verkeerde uitvoering van de oefening of gewoon pech.

Hopelijk een beetje duidelijker