Bovenbeen blessure

#1
Vorig jaar heb ik met voetbal een acute bovenbeen blessure opgelopen. Volgens de fysio zat er een scheur in mijn spier. Ik heb hier wel een half seizoen mee rond gelopen. Nu had ik vorige week woensdag weer een oefenwedstrijd en het ging tijdens de wedstrijd helemaal goed. Na de wedstrijd voelde het een beetje stijf. Ik dacht eerst aan spierpijn aangezien ik lang niet meer had gevoetbald maar daarna voelde het toch weer een klein beetje als vorig seizoen. Die zaterdag daarna hadden we geen wedstrijd en deze week heb ik wel weer gewoon getraind. Tijdens de training voel ik het heel erg licht maar na de training en als ik een beetje ging rekken voel ik het toch wel weer een klein beetje.
Ik heb zaterdag wel weer een wedstrijd en denk zelf dat ik deze wel gewoon kan spelen. Kan iemand mij misschien meer advies hierover geven en hoe ik mijn blessure het snelst weer weg kan laten gaan?

Re: Bovenbeen blessure

#2
Hoi Zjanna,

Wat vervelend van je blessure. Hoe heb je gerevalideerd na je blessure? Een oude spierscheuring kun je lang last van houden als deze niet goed hersteld is. In de scheur komt namelijk littekenweefsel. Als dit niet goed hersteld zal dit lang en soms altijd voortaan stijf voelen. Omdat littekenweefsel niet elastisch is. Een spier is wel elastisch. Dit kan problemen geven, als het littekenweefsel niet gevormd is naar de lengte en belasting die gevraagd wordt van de spier.
Je kan er wel goed mee voetballen, het is geen teken dat de spier nogmaals zou scheuren. Een goede warming-up en cooling down kan het verlichten. Verder probeer het nog zo goed mogelijk te rekken.

Succes!

Re: Bovenbeen blessure

#3
Hoi!
Ik ben 1x per week naar de fysio geweest en heb daar oefeningen gedaan aan de hand van een schema die de fysio voor mij had gemaakt. Ik ben wel bijna elke training gegaan, maar heb dan telkens half meegedaan en ik mocht niet schieten en sprinten. Wedstrijden mocht ik niet spelen van de fysio.
Toen is het uiteindelijk over gegaan maar na een tijdje toch weer terug gekomen. Weer hetzelfde gerevalideerd en toen was het weer over. Nu voel ik dus telkens dat het een beetje stijf is en dan vooral na de training of wedstrijd. Heb afgelopen zaterdag wel bijna de hele wedstrijd gespeeld en dit ging prima maar ik ben een beetje bang dat het er straks weer in schiet en dat ik dan weer opnieuw mag gaan beginnen.
Groetjes Zjanna

Re: Bovenbeen blessure

#4
Hoi Zjanna,

Heb je rekoefeningen gehad tijdens jou revalidatie?
Goed rekken geeft jou veel verlichting met het sporten. Dat het stijf voelt wil niet zeggen dat het er weer inschiet. Maar ik begrijp heel goed dat dit wel zo voelt. Hopelijk doordat je nu vaker gaat spelen wordt het soepeler en heb je er minder last van.

Succes!