Acute Hamstringblessure

#1
Hi,

Bijna 4 maanden geleden heb ik tijdens de cooling down/rekken een acute hamstringblessure opgelopen. Er was een heel hard ploppend geluid te horen. Ik deed een spagaat en de blessure zit heel hoog, net onder mijn bil.
Ik heb een week ibuprofen geslikt tegen pijn en ontsteking en het is niet blauw geworden. Ik ben ook direct naar de fysio gedaan welke dry needling heeft toegepast en oefeningen welke ik na eerst rust te hebben genomen netjes heb gedaan. Squats, lunges en soort van rekoefening op de trap. Na 3 weken rustig begonnen met joggen op de loopband. Niet over het pijnpunt gaan. Na 3 maanden wilde ik wel weer echt aan de slag maar het doet nog steeds pijn. Lang zitten en liggen is pijnlijk en alles waarbij ik vooroverbuig. Met name schoenen strikken, die beweging.
Is er toch iets meer aan de hand dan een verrekking/scheurtje wat de fysio zegt dat het is?
Ik sport normaal vrij veel. Omdat niets tot vrij weinig doen dus niet lijkt te helpen ben ik sinds 1,5 week weer elke dag gaan sporten, met het idee dat ik de hamstring dan maar sterker maak en hopelijk dan resultaat boek.
Wat kan ik nog meer doen? De fysio masseert wel fijn maar het herstel is vele malen langer dan zijn eerst geschatte 2 weken en daarna 4 weken.

Dank je wel

Re: Acute Hamstringblessure

#2
Beste,

wat vervelend om te horen, de klachten blijven inderdaad langer aanhouden dan de standaard verrekking. Dit is vanaf een afstand natuurlijk moeilijk te zeggen, maar met de totale duur van de klachten (4 maanden) in het achterhoofd, is het niet uit te sluiten dat ook de onderrug en voornamelijk het bekkengewricht wat verstoord bewegen. Ongeacht of er sprake was van een verrekking, lichte inscheuring of grotere inscheuring van de spier. Het is namelijk een feit dat de hamstrings aanhechten op de zitbeenknobbel, en daarmee op het bekken. Je kunt je voorstellen dat er bij langdurige spanningsproblemen van de hamstrings mogelijk teveel trekkrachten op de zitbeenknobbel komen, en hiermee het beweegpatroon van de bekken en de onderrug negatief beïnvloed worden. Behandeling van de onderrug of het bekken i.c.m. lokale behandeling aan de hamstring zou altijd nog een alternatieve behandelstrategie kunnen zijn. Of kijk zelf eens voor 'Nordic-hamstrings excercise' op Google, deze staan bekend als zeer effectief onder de behandeling van hamstringklachten.
Succes!

Groet