ontsteking pees

#1
Hallo,

Na check te hebben gedaan zo goed als zeker ontsteking aan de pees (rectus femoris). Of miss toch overbelasting pees iliopsoas??
Vooral drukpijn en lichte pijn bij omhoogkomen diepe squat. Squat boven 90 graden geeft geen pijn.

Overbelasting agv veel squatbewegingen en heupextensies met (zwaar) gewicht). Ik doe aan crossfit. Ik neem voorlopig rust.

Wat zijn goede stretchoefeningen of lichte krachtoefeningen om e.e.a te verhelpen?

Alvast bedankt.

Re: ontsteking pees

#2
Beste Mark,

rectus femoris pees en iliopsoas syndroom hebben veel overeenkomsten. Ik zal dit toch even door een fysiotherapeut laten nakijken, de check is als leidraad maar niet bindend dat kan namelijk nooit zonder desbetreffende persoon echt gezien te hebben.

Vermoedelijk zit er ook een stukje onjuiste techniek in je bewegen bij crossfit, hier namelijk een crossfittende fysiotherapeut die veel techniek fouten ziet en dan met zware gewichten trainen vraagt om problemen. Heup extensie geeft geen overbelasting aan de voorzijde van het been maar aan de achterzijde.
Daarnaast kan er ook een onderliggend probleem in het heupgewricht zitten wat de oorzaak is.

Zonder duidelijkheid van de oorzaak; intern in de heup, verkeerde techniek, verkeerde opbouw, kun je rekken maar komen de klachten weer terug. Dus mijn advies is toch om een keer een sportfysiotherapeut naar je heup/ been te laten kijken en ook de techniek van de crossfit activiteiten laten beoordelen door of je trainer of desbetreffende fysiotherapeut.

Succes