stressfractuur heup

#1
Goedendag,
In het voorjaar van 2017 werd er bij mij (41 jarige vrouw) een heupfractuur geconstateerd. Spontaan opgetreden. Na vele onderzoeken bleek de medicatie tegen osteoporose (bisfosfonaten) de oorzaak te zijn. Ik had er toen al een half jaar mee doorgelopen. De fractuur hebben ze begin oktober van 2017 hersteld door middel van een plaat en een schroef. Ik kreeg na 6 weken fysiotherapie en bij de laatste controle eind november was het goed. Nu heb ik al vanaf het begin erg veel pijn in mijn bilspier (dezelfde pijn als voor de operatie) de pijn zit wat meer aan de zijkant en straalt door naar de binnenkant van mijn been en door naar mijn linkerknie. Ik loop nog steeds met 1 kruk en waggel nog steeds als een pinguïn. Bij fietsen heb ik de minste pijn. Bij het uit bed stappen kom ik bijna niet in vooruit en het wandelen is zeer pijnlijk. Om de pijn dragelijker te maken smeer ik dagelijks spierbalsem op de pijnlijke plekken, maar de pijn wordt niet minder. Volgens mijn orthopeed kan dit komen doordat de plaat en schroef voor irritatie zorgt. Maar kan mij vervolgens niet vertellen of deze pijn ook zal verdwijnen en wat ik er zelf aan kan doen. Mijn vraag behoud ik deze pijn en kan deze pijn alleen weggaan als de plaat en schroef tzt worden verwijderd en wat ik doen om minder die spierpijn te hebben.
Alvast vriendelijke bedankt.
Mvg Miriam

Re: stressfractuur heup

#2
Beste Miriam,

Ai, vervelend dat de pijn niet is verminderd ondanks een operatie. Ben je nog onder behandeling van de fysio? Jou bilspier is een belangrijke heupspier. Gezien je verhaal kan je veel verschillende oorzaken hebben.

https://www.hierhebikpijn.nl/anatomie/dermatoom Kijk hier eens na, dit zijn pijn gebieden die uit de rug kunnen komen. Lijkt jou pijngebied hierop?

Door een verkeerd looppatroon (waggelen) mis je vermoedelijk veel stabiliteit en spierkracht. Voornamelijk de spieren aan de zijkant van de heup/ billen moeten de heup stabiliseren, anders zak je elke stap als het ware door de heup heen. Gezien fietsen goed gaat, beweegt de heup wel goed, maar als er lichaamsgewicht op komt wordt het moeizamer. Dit kan duiden op spierzwakte.

Ik kan niks zeggen over de plaat of schroef, omdat ik niet weet waar deze precies zitten.

Daarnaast kan de pijn ook nog ontstaat uit triggerpoints

https://www.hierhebikpijn.nl/anatomie/triggerpoints

Dus eerst moet je de oorzaak van de pijn weten, maar daar kan jou fysio wel uitleg over geven.

Succes!

Re: stressfractuur heup

#3
Dank u hartelijk voor uw antwoord. Ik heb op het moment geen fysiotherapie meer. Ik klaagde steeds over deze zeurende pijn, maar mijn fysiotherapeut duidde dit alleen maar op dat ik teveel had gedaan. Maar ook nu ik een week rust houd, heb ik dezelfde pijn. Die triggelpoint heeft een manueel therapeute gefixeerd voor de operatie, maar toen wist ik nog niet dat de breuk de oorzaak was, ik dacht spierpijn. Ik weet nu niet zo goed wat goed voor me is. Bij de fysiotherapeut heb ik vanaf het begin de geijkte oefeningen meegekregen en die kan ik ook prima in de sportschool. Als ik in de ochtend bilspieren train dan heb ik minder last. Is het verstandig contact met de orthopeed op te nemen in plaats van een fysiotherapeut? Ik ben daarnaast ook nog hypermobiel, dat wil zeggen dat de heup prima mee doet zodra er testjes worden gedaan. Ik wil gewoon graag van de pijn af.

Re: stressfractuur heup

#4
Beste,

Een triggerpoint kun je niet fixeren. Die zijn aanwezig of niet aanwezig en ze kunnen terugkomen na een tijdje. Gezien jou looppatroon is het niet normaal. Maar zover ik begrijp heb je ook pas sinds half november fysiotherapie gehad. Klopt dat de je de oefeningen ook in de sportschool kan doen.

Na een heup operatie is 6 maanden trainen/ fysiotherapie heel normaal voordat er verbetering in zit.

De pijn kan ook uit je rug komen.

Je moet eerst de oorzaak onderzoeken, dit kan zowel de orthopeed als een fysiotherapeut, of eigenlijk de combinatie van die twee. Maar het is niet heel gek als je al zolang met de klachten loopt en dan zo snel na de operatie dat je nog pijn hebt.

Succes!
cron