Pijn in heup na kwartiertje hardlopen op de loopband

#1
Beste fysio,

Ik heb een naar probleem. ik ben een sportieve man van 48 jaar en kamp de laatste 6 jaren steeds met problemen rondom de heupen. ik heb daarvoor altijd pijnvrij gesport op een gegeven moment kreek ik regelmatig pijn voornamelijk aan de linkerheup maar dit is vaak periodiek. in de zomer ben ik vaak helemaal pijnvrij

ik weet dat ik iets afwijkende heupen heb. (CAM) linkerkant iets meer dan rechts maar op de heup foto's die ik om de 2 jaar laat maken ziet alles er steeds goed en niet versleten uit.

ik wandel heel veel. zeker een uur per dag. dit geeft wel eens last in mijn linkervoet. of het in de voet zelf is of ernaartoe trekt weet ik niet maar ik heb gisteren na een kwartiertje hardlopen op de loopband ineens weer veel last van mijn linker heup terwijl ik mijn voet niet voel.. ik heb het gevoel van instabilitiet en de zijkant is gevoelig. ik had daarvoor goed opgewarmd op de crosstrainer nog 20 minuten. ik doe ook oefeningen om de heup abdutors en adductoren te versterken en train verder al mijn been en bil spieren op de fitness, en ik fiets veel enz. mijn benen zijn best gespierd en voelen sterk aan. toch snap ik het niet dat een kwartiertje hardlopen op maar 9 km per uur voor zoveel last kan zorgen ineens? ik heb voor die tijd al heel vaak hard gelopen op de loopband op veel hogere snelheden en urenlang en nooit last gehad.

met deze ontstane heup problemen ben ik al heel vaak en veel naar de fysio geweest maar die konden ook niks vinden waardoor het zou komen dat ik zo'n last van mijn linkerheup kan hebben. op de loopband voelde ik links ook helemaal niks op dat moment en daarna de hele dag ook niet.. pas ik de nacht werd ik wakker van de pijn in mijn heup en de andere dag dus. ik wilde hardlopen weer terug oppakken en dacht met een kwartiertje na goed te hebben opgewarmd wel te kunnen beginnen. helaas niet gelukt maar als je op dat moment geen last hebt word het ook moeilijk uitvinden hoe ver je kan gaan .daarom vind ik het zo vreemd dat ik dan die nacht pas pijn kreeg?

weet u misschien wat het kan zijn of weet u misschien hiermee raad?

Re: Pijn in heup na kwartiertje hardlopen op de loopband

#2
Beste Tigo,

wat vervelend om te horen dat de klachten zo aanhoudend zijn. Dat de pijnklachten in de nacht optreden kan verklaard worden (al is dat vandaag de dag nog steeds een relatief grijs gebied) doordat bepaalde hormonen tijdens een nachtelijke piek meer pijnsignalen doorgeven dan overdag. Mijn eerste opinie is, met de chronische heupklachten in het achterhoofd, om wellicht een manueel therapeut te benaderen om een nieuw behandelplan te starten. Wellicht dat dit in het verleden al eens gedaan is, maar het voordeel van een manueel therapeut zou zijn om ook de nabij gelegen gewrichten te onderzoeken op mogelijke betrokkenheid. Denk hierbij aan het bekken, de onderrug, de knieën en enkels. Succes!

Mvg

Re: Pijn in heup na kwartiertje hardlopen op de loopband

#3
de Fysiotherapeut schreef:
17 aug 2021, 15:20
Beste Tigo,

wat vervelend om te horen dat de klachten zo aanhoudend zijn. Dat de pijnklachten in de nacht optreden kan verklaard worden (al is dat vandaag de dag nog steeds een relatief grijs gebied) doordat bepaalde hormonen tijdens een nachtelijke piek meer pijnsignalen doorgeven dan overdag. Mijn eerste opinie is, met de chronische heupklachten in het achterhoofd, om wellicht een manueel therapeut te benaderen om een nieuw behandelplan te starten. Wellicht dat dit in het verleden al eens gedaan is, maar het voordeel van een manueel therapeut zou zijn om ook de nabij gelegen gewrichten te onderzoeken op mogelijke betrokkenheid. Denk hierbij aan het bekken, de onderrug, de knieën en enkels. Succes!

Mvg

Bedankt voor u antwoord. maar ik ben al zo vaak naar verschillende manueel therapeuten geweest met mijn klachten .en die hebben nog nooit gedaan wat u zo mooi schrijft. zodoende blijf ik met klachten lopen.

er is trouwens een zwelling ontstaan aan de voorkant van de heup met veel spierpijn. ik dacht eerst misschien aan een slijmbeurs ontsteking maar de slijmbeurs zit meer aan de zijkant en ik heb er verder weinig last van met bewegen. de plek is alleen stijf als ik lang gezeten heb, en pijnlijk als mik erop druk . aan de andere kant heb ik ook dezelfde pijnlijke plek op dezelfde plaats maar daar is het niet gezwollen. mijn vraag kan een spier opzwellen als je daar spierpijn in hebt? de plek is niet blauw ofzo.