Pijn aan heup na hardlopen

#1
Vorig jaar heb ik een tijdje onder behandeling gestaan van een fysio voor mij lopersknie. Ik kreeg toen oefeningen voor een te strakke IT band en te zwakke heupen. Daarna nog vele halve marathons gelopen. Oefeningen niet meer gedaan omdat ik geen pijn meer had.

Nu begonnen met trainen voor een hele marathon en alweer 5 maanden op weg. Ik negeer echter al wel 1 a 2 maanden de pijn in mijn heup. Nu ik vaker afstanden moet lopen van 21km + lukt het niet meer om de pijn te negeren. Vooral op oneven wegen heb ik er last van (probeer al in het midden van de weg te lopen). Als ik na het rennen naar huis wandel/strompel dan is de pijn wel na ongeveer 30 minuten bijna weg.

Heb de fysiocheck gedaan en het komt uit op trochanter major pijnsyndroom. Ben hard begonnen met dagelijks de oefeningen van vorig jaar de afgelopen 1,5 week en 1 week rust genomen, maar helaas bleef ik vandaag weer steken op 21km qua pijngrens. Is 1,5week (en 1 week rust) te kort om resultaat te zien? Mijn marathons staat gepland voor 6 feb, maar aangezien ik 25 km niet eens red, zit ik met mijn handen in het haar over 42.2 km. Zou het zo zonde vinden van 5 maand trainen...
Heb mn fys al gemaild maar is tot volgende week afwezig. Hoop alvast wat info te verzamelen.

- Hoe groot is de kans dat ik 6 feb gewoon kan kan starten aan mijn marathon?
- Mag ik de komende maand nog rennen en kan ik doorrennen als ik pijn begin te voelen?
- Hoe snel zie ik of de oefeningen (rekken en heupkracht) resultaat hebben?
- Moet ik per se rust nemen? Zoals aangegeven is de pijn na het rennen redelijk snel weg.

Bedankt alvast!

Re: Pijn aan heup na hardlopen

#3
Hoi ren dier,

Wat vervelend van je klachten. En begrijp je frustraties.
Maar 1,5 week trainen is niet voldoende, dit moet minimaal 6 weken zijn en eigenlijk 12 weken voor spieropbouw. Is er ooit gekeken naar je looppatroon? Waarom krijg je, je klachten terug. Heb je een looppatroon wat dit veroorzaakt. Heb je beenlengte verschil?

Daarnaast 6 februari wordt krap, maar heb je van sportrusten gehoord. Dat is een compleet andere manier van trainen, waarbij de omvang veel minder groot is. Kijk eens naar deze methode, misschien werkt dit voor jou heel goed. Veel mensen roepen hierover, als fysiotherapeut ben ik sceptisch, maar ik begrijp het principe en denk dat het echt werkt voor een grote groep mensen.

Probeer je omvang wat te verkleinen, tot de grens dat je geen klachten hebt. Dan kun je blijven lopen, en ga structureel oefeningen doen. Houd dit ook echt vol, en misschien handig om je looppatroon te laten analyseren.

Heb je hier voldoende informatie aan? Als je nog vragen hebt, laat maar weten.

Succes!

Re: Pijn aan heup na hardlopen

#4
Oh verdorie :(
Had die oefeningen ook gewoon moeten blijven doen. Zucht. Bedankt voor de informatie in ieder geval.

In dat andere schema geloof ik niet. Heb me er eens in verdiept en kreeg het idee dat de makers echt geen verstand hebben van hartslagzones en je omslagpunt. Daarnaast moet je daar gewoon vaker op hoog tempo rennen waardoor ik sneller last heb. Het lijkt dat hoe slomer ik ren hoe langer het duurt voor ik last krijgt.

Ik zal het aantal kms wel terugbrengen en hopelijk wordt het ooit nog wat met de marathon.

Re: Pijn aan heup na hardlopen

#5
Hoi,

Ja, kracht en stabiliteit blijven belangrijk. Zeker als je al eerder klachten hebt gehad.

Goed dat je er al in verdiept hebt. Hoger tempo is zeker niet voor jou ideaal, daarmee komt er veel meer krachten op jou knie en vooral je pezen krijgen het daarmee zwaar. Maar zoals je al gemerkt hebt, is een lager tempo voor jou beter. En lager tempo met lagere hartslagzone is eigenlijk één van de beste trainingen die helaas vaak worden overgeslagen, omdat ze zo suf voelen.

Succes! hopelijk herstel je snel genoeg en komt er nog een mooie marathon aan.