Re: CAM Impingment

#41
Beste fysio,

Waarom bent u dan geen voorstander van injecties in het heup gewricht. kunt u dit wat beter en uitgebreider uitleggen?

en is hyularonzuur in het heupgewricht injecteren dan niet goed?
ik dacht dat hyularonzuur lichaamsvriendelijk was en voor extra demping zorgt .zo ook pijn verlicht omdat het net als cortisone een ontstekingsremmende werking heeft. alleen cortisone zou ik dan minder durven in een dragend gewricht zoals de heup vanwege omdat dit wat minder vriendelijk is voor het kraakbeen. een injectie hyularonzuur . verdoving vloeistof om te kijken of de pijn daadwerkelijk uit het gewricht zelf komt word ook vaak gedaan las ik.

en Ik was de laatste week al gestopt met heupoefeningen maar ik krijg nu toch ook steeds meer pijn merk ik. fietsen en wandelen gaat al bijna niet meer terwijl ik dit de laatste week ook al minder deed. de ene dag maakt ook nog soms veel verschil tov de andere met de pijnklachten. maar ik kan nu ook al niet meer te lang staan op het linkerbeen waar de probleemheup zit. misschien een opmerkelijk detail is dat spieren in het bovenbeen pijn geven op het moment van last. bij de fitness doe ik wel eens een oefening op een apparaat voor de onderrug. je zit en beweegt met rechte romp naar achteren en weer terug naar voren. hier beweeg je ook vanuit de heupen. ik merk tijdens en na de oefening dat de pijn dan voor even volledig weg is . en ook de pijn in de beenspieren .waarschijnlijk doordat de heup onbelast heen en weer werd bewogen..

als dit puur vanuit het heupgewricht komt zal dan niet beter ook vanuit de heup aangepakt moeten worden? (bv operatie of injectie)

ik heb zelf het idee dat ik in een cirkel zit waar ik steeds dieper in kom .ik heb bv ook al veel pijn bij zitten en in rust. ik denk zelf door druk van zitten op het gewricht zonder bewegen wat pijn veroorzaakt. aanspannen van spieren kan eveneens soms pijn geven in heupregio . klopt dat dat dit druk op het gewricht geeft ?

maar wandelen maakt het op dit moment alleen maar erger mogelijk ook door druk bij de stap zetten en met fietsen zet je ook weer druk op de spieren . merk dat wel als ik wat meer kracht op de pedalen moet zetten. ook bij het bezoek aan de huisarts werd er druk op het heupgewricht gezet door op de knie te duwen met het bovenbeen verticaal. ook dit voelde ik duidelijk in de heup.

ik vraag mij ook af of dit niet allemaal het gevolg is van jarenlang te lang doorlopen met cam klachten? ik heb deze klachten al sinds 4 jaar geleden ,en ook al zijn er periodes waarin ik pijnvrij ben ik voelde het toch altijd wel een beetje in mijn heup. vooral na een uurtje wandelen begint het vaak . en ik hoef maar iets verkeerds te doen en erge klachten zijn helemaal terug. als je nog geen 15 minuten hard kan lopen en op dat moment niks voelt terwijl je beenspieren gewoon goed zijn en je zit vervolgens maanden erna met steeds erger wordende klachten dan klopt er toch iets niet goed naar mijn idee?

ik las nu namelijk ook dat je cam klachten in een later stadium in simpele dagelijkste dingen gaat voelen en ook bij normaal wandelen. ik zou wel eens ervaringen van anderen willen lezen met cam klachten ,maar ik lees in dit topic alleen maar ervaringen van klachten na een cam operatie en niet ervoor.

heb nu echt vaker zoveel pijn dat het soms bijna onhoudbaar is. en ik ben eigenlijk niet van plan om het nog erger te laten worden of hier nog te lang mee door te blijven lopen. ik wil het nog 2 a 3 weken de tijd geven met rust en zonder heup oefeningen. kleine wandelingetjes proberen van 15 tot 20 minuten en stukjes fietsen wat ik elke dag al blijf doen omdat ik daar afhankelijk van ben voor mijn vervoer. .maar als dat geen enkele verbetering geeft en de pijnklachten nog erger worden zal er toch echt wat meer aan gedaan gaan moeten worden. ik zit op moment zelf hele dagen thuis vanwege geen werk door de corona crisis maar ik zou hier nu ook niet mee kunnen werken.

Re: CAM Impingment

#42
Hoi Tigo,

Ik ben sowieso niet zo'n fan van injecties, welke dan ook. Op sommige momenten werkt het alleen heel goed en dan is het ook prima. Maar gezien jou verhaal, waar geen slijtage of ontstekingen bekend zijn, zal ik injecties niet adviseren. Misschien 1x om te kijken of het verlichting geeft. Als het niets doet zal ik de injectie niet herhalen.

Om jou uit de cirkel te krijgen moet je echt individuele begeleiding krijgen. En niet je hulp op internet zoeken helaas. Internet werkt vaak goed, maar iemand moet jou onderrug/ bekken en heup goed onderzoeken en behandelen. En ja dit kan een lang traject worden. Zoek iemand die je volledig vertrouwt.'

Helaas kan ik je niet verder helpen op deze manier.

Succes met je revalidatie.

Re: CAM Impingment

#43
Bedankt. ik zoek al jarenlang op zoek naar zo iemand die u omschrijft. deze heb ik tot nu toe niet gevonden. en dan kom je dus altijd uit bij een fysiotherapeut. ik heb al verschillende fysiotherapeuten bezocht en die hebben mij ook niet verder geholpen omdat ze het niet weten. ze verwijzen dan heel makkelijk terug naar de huisarts of orthopeed waar je al vandaan komt. dus dan word het zelf zoeken en ja dan gaat dat in dit geval via internet.

ik ben nu al dagen eens gestopt met 15- 20 minuten wandelen per dag. en ipv daarvan alleen fietsen . ik merk gewoon dat fietsen dan wel gaat zonder pijn. ik kan zelfs veel kracht verzetten op de pedalen en meer dan een half uur fietsen zonder enige pijn. duidelijk is dat de pijn meer van het wandelen komt ook al is dat maar 15 minuten per dag. als ik er dan ook nog eens bij ga fietsen wat ik elke dag sowieso moet doen vanwege mijn vervoer dan word de pijn daarmee dus ook alleen maar erger. maar fietsen alleen kan dus wel en dan voel ik geen pijn in de spieren zoals bij en na het wandelen. dus dan moet er niet gewandeld worden. dit zegt waarschijnlijk toch wel iets volgens mij.. niet te vergeten dat dit is ontstaan door een kwartiertje hardlopen . dus ik vermoed naar eigen ervaring dat hardlopen en wandelen meer druk op het heupgewricht geeft .

Re: CAM Impingment

#44
Fysiotherapeute schreef:
25 sep 2021, 20:17
Hoi Tigo,

Ik ben sowieso niet zo'n fan van injecties, welke dan ook. Op sommige momenten werkt het alleen heel goed en dan is het ook prima. Maar gezien jou verhaal, waar geen slijtage of ontstekingen bekend zijn, zal ik injecties niet adviseren. Misschien 1x om te kijken of het verlichting geeft. Als het niets doet zal ik de injectie niet herhalen.

Overigens heb ik wel iets van slijtage te zien bij het linker heupgewricht tov de rechterkant maar geen coxartrose. de orthopeed zei ook dat hij ergens een haakje zag zitten waar ik best wel eens last van zou kunnen hebben. ik weet ook eigenlijk niet in hoeverre je last kan hebben van lichte slijtage in een gewricht??

en een fysio waar ik geweest ben deed altijd in liggende positie met op gebogen benen te duwen mijn liezen rekken waarbij de linker heup minder ver ging dan de rechter. daarom dacht ik zelf ook eerder aan een injectie met hyularonzuur te proberen.

Re: CAM Impingment

#45
Hoi Tigo,

De mate van slijtage zegt niets over de mate van klachten. Een fors versleten heup hoeft compleet geen klachten te geven en vise versa, hoe dit komt... Dat weten we niet.
Maar met lichte slijtage is geen orthopeed die gaat opereren.

De oefening die je beschrijft is om je spieren te rekken niet zozeer je heup te mobiliseren. Misschien goed om naar een manueeltherapeut te gaan (Dit valt onder fysiotherapie vergoeding) Deze kijkt meer naar de gewrichten. Je kan eventueel hier kijken voor een praktijk www.hierhebikpijn.nl/praktijken. Maar misschien dat jou fysiopraktijk ook een manueeltherapeut heeft.

Re: CAM Impingment

#46
Fysiotherapeute schreef:
29 sep 2021, 19:27
Hoi Tigo,

De mate van slijtage zegt niets over de mate van klachten. Een fors versleten heup hoeft compleet geen klachten te geven en vise versa, hoe dit komt... Dat weten we niet.
Maar met lichte slijtage is geen orthopeed die gaat opereren.

De oefening die je beschrijft is om je spieren te rekken niet zozeer je heup te mobiliseren. Misschien goed om naar een manueeltherapeut te gaan (Dit valt onder fysiotherapie vergoeding) Deze kijkt meer naar de gewrichten. Je kan eventueel hier kijken voor een praktijk www.hierhebikpijn.nl/praktijken. Maar misschien dat jou fysiopraktijk ook een manueeltherapeut heeft.

Beste fysio,

Met naar de fysio gaan waar ik overal geweest ben waren allen manueel therapeuten. althans ze noemen zich in ieder geval zo. wat is volgens u dan het verschil in fysio therapeuten? manueel is toch dat ze masseren en je oprekken etc. manueel met hun handen? verder ken ik geen andere fysio. \

ik doe nu elke dag heup oefeningen. in combinatie met enkel fietsen gaat dit beter dan met wandelen wat ik even niet meer doe. het blijft nog wel af en toe enigsinds gevoelig maar heb toch veel minder pijn.

ik vraag mij echter wel af waarom ik wel 40 minuten keihard kan fietsen met veel verzet en heuvels op waar ik echt flink doordouw .ik fiets gemiddeld 23km p/u op mijn oude batavus stadsfiets en mijn km teller staat gelijk aan snelheidsborden die je wel eens langs de kant van de weg ziet om te kijken hoe hard je rijd. ik fiets met aardig wat stukken op hoogste snelheid ook 30 km p/u . daarvoor trap ik wel erg flink door en dat zonder last te krijgen . in die 40 minuten blijf ik mijn snelheid vast houden dus langzaam of normaal fietsen is er niet bij .ik heb ook echt flink wat kracht in de benen wat ik altijd al gehad heb en mijn conditie is goed want ik ben sporter en het voelt goed als ik veel kracht kan verzetten. . maar als ik dit combineer met bv de dag ervoor een rustig wandelingetje van 20 minuten bij 4 km p /u kan ik niet zonder pijn fietsen. dus waarom wandelen zoveel invloed heeft op mijn klachten vind ik heel verbazingwekkend. heeft u daar misschien een verklaring voor? een klein wandelingetje lijkt mij veel minder intensief dan 40 minuten alles eruit beuken op een zwaar trappende oude stadsfiets.

Re: CAM Impingment

#47
Hoi,

Een manueeltherapeut kan gewrichten "kraken". En heeft doorgestudeerd op de werking van gewrichten. En heeft hiervoor verschillende technieken om de gewrichten te behandelen en niet alleen spieren te rekken.

Klopt fietsen op dat niveau is veel intensiever, maar met lopen moet je onderrug/ bekken en heup veel meer stabiliseren, dit is bij fietsen veel minder nodig omdat je op een zadel zit. Dus pure kracht is helemaal goed bij jou, maar de stabiliteit in deze regio is dus jou zwakste plek.
Ook maak je met fietsen een veel grotere heupbuiging en dit geeft geen problemen, dus dit is ook niet jou probleem. Maar juist de stabiliteit van deze regio. Met wandelen moet je op 1 been kunnen staan en dan het gehele gebied stil kunnen houden. Dit zal je waarschijnlijk niet lukken.

Re: CAM Impingment

#48
Fysiotherapeute schreef:
02 okt 2021, 18:38
Hoi,

Een manueeltherapeut kan gewrichten "kraken". En heeft doorgestudeerd op de werking van gewrichten. En heeft hiervoor verschillende technieken om de gewrichten te behandelen en niet alleen spieren te rekken.

Klopt fietsen op dat niveau is veel intensiever, maar met lopen moet je onderrug/ bekken en heup veel meer stabiliseren, dit is bij fietsen veel minder nodig omdat je op een zadel zit. Dus pure kracht is helemaal goed bij jou, maar de stabiliteit in deze regio is dus jou zwakste plek.
Ook maak je met fietsen een veel grotere heupbuiging en dit geeft geen problemen, dus dit is ook niet jou probleem. Maar juist de stabiliteit van deze regio. Met wandelen moet je op 1 been kunnen staan en dan het gehele gebied stil kunnen houden. Dit zal je waarschijnlijk niet lukken.
Beste Fysio

Ik weet wat u bedoeld. bij een chiropractor ben ik eerder ook al verschillende keren geweest met mijn klachten en dat heeft toen niks geholpen. bij de fysio doen ze mobilisatie van gewrichten . ik heb daarbij nog geen baat gehad.

maar is fietsen niet gewoon minder belastend voor het heupgewricht zelf. inderdaad omdat het ondersteund word door te zitten?
ik heb ook al eerder aangegeven dat de huisarts in liggende positie met gebogen bovenbeen op de knie duwde en dit pijn gaf in de heup. is dit geen aanwijzing dat er toch puur iets is met het heupgewricht?

ik kan namelijk wel makkelijk op 1 been staan en het gebied stil houden .dit gaat mij zeer makkelijk af omdat ik dat altijd gekund heb vanwege mijn vechtsport verleden. Tea kwon do en karate gedaan.

kan het mogelijk zo zijn dat bij intensief fietsen juist het gewricht goed opgewarmd word en daardoor de pijnklachten tijdelijk verdwijnen? ik voel soms wel af en toe een steekje in de lies als ik intensief fiets. maar alleen als ik even piek op kracht met dat been. als ik na 30 minuten stop met fietsen dan voel ik helemaal niks meer en de hele avond blijft de pijn dan ook weg . pas de volgende dag voel ik het weer maar niet erger als de dag ervoor. mijn pijnklachten blijven wel maar worden niet erger en gaan ook niet over.

ik heb ook een zeer pijnlijke plek net onder de bil aan de achterkant/buitenzijde van het bovenbeen. ik merk ook dat er meerdere lichtere pijnplekken in de bilspieren zitten. ik heb hiervoor een massage roller gekocht maar lijkt ook niet te helpen. het voelt voor mij dat de klachten eerder vanuit het heup gewricht zelf komen en dat met fietsen dus het gewricht goed opgewarmd word zonder druk belasting/schokken die je bij wandelen wel hebt.. natuurlijk kan ik er ook naast zitten dus aan u als therapeut om hier over na te denken of dit mogelijk is?

het is een vreemde pijn die niet in de spieren lijkt te zitten maar diep vanbinnen alsof je er niet bij kan. de massageroller krijgt dit niet weg. ik heb ook de meeste pijn met zitten. behalve dus als ik intensief gefietst heb dan kan ik ineens wel uren lang zitten zonder pijn. de pijnlijke plek doet daar niks aan af. die houd ik gewoon dus daar kan het ook niet van komen.

ik doe nog veel heup oefeningen en elke dag maak ik zeker 90 Bruggetjes. het bekken gebied voelt stevig aan. ik maak met gemak 90 bruggetjes achter elkaar die ik 10 tellen kan vasthouden. ik heb nu ook een gymbal gekocht waar ik nog mee aan de gang moet en heb zeker het gevoel dat alles sterker word maar het lost mijn pijn in het been helaas niet op. maar de pijn word ook niet veel erger door te blijven oefenen . dat werd het in combinatie met wandelen wel. en ik vermoed toch door druk zetten op het heupgewricht. net zoals bv monsterwalk ,squat en romanian deadlift op 1 been waar ik meer last van kreeg en nu niet meer doe. dat zijn druk zettende oefeningen op het heupgewricht met direct het gewicht van de romp erop. ik doe al mijn heupoefeningen in liggende of zittende positie en dan geven ze geen last. misschien toch labrum beschadiging?

en ander detail is als ik op de fitness leg extensions en leg curls gedaan heb . deze vaak in combinatie met heup adduction en abduction op de apparaten dan de volgende dag als ik 20 meter loop ineens een scherpe steek alsof er een punt van een mes in het bot van mijn bovenbeen word gestoken en dan zak ik even weg. ik ervaar dat even op dat moment onstabiliteit. dit heb ik altijd de dag na deze oefeningen en kan ik ook niet helemaal rijmen want daarna gaat het weer goed.

Re: CAM Impingment

#50
Fysiotherapeute schreef:
06 okt 2021, 09:19
Hoi Tigo,

Zoals eerder gezegd, kun je beter terecht bij een fysiotherapeut die jou ook echt ziet. Meer dan afgelopen tijd kan ik je hier helaas niet mee helpen.

Hopelijk vind je iemand die jou optimaal kan helpen

Succes ermee

Beste fysio,

Ik heb ook al eerder aangegeven dat geen enkele fysiotherapeut mij verder heeft geholpen ook al zien ze mij. dus daarom zoek ik het ook hier.
is er nu niemand die soortgelijke klachten heeft?
cron