Re: Heup pijnen na knie blessure

#11
Beste Jarno,

Oei graad 4 dat is best veel, en het is dan inderdaad snel gegaan. Wat is jou leeftijd?

Vaak is een nieuwe de knie de enige optie bij slijtage op een bepaalde leeftijd. Met andere behandelingen kun je de pijn wel verlichten en een operatie uitstellen of voorkomen.

Hebben ze ook een foto van jou linker knie gemaakt?

Re: Heup pijnen na knie blessure

#12
Fysiotherapeute schreef:
21 dec 2018, 07:52
Beste Jarno,

Oei graad 4 dat is best veel, en het is dan inderdaad snel gegaan. Wat is jou leeftijd?

Vaak is een nieuwe de knie de enige optie bij slijtage op een bepaalde leeftijd. Met andere behandelingen kun je de pijn wel verlichten en een operatie uitstellen of voorkomen.

Hebben ze ook een foto van jou linker knie gemaakt?

Beste Fysio,

Mijn leeftijd is nog maar 45 jaar. ik heb nu alle verslagen van de MRI scans van januari 2013,
ook heb ik foto´s van beide knieen uit 2013 verslag daarvan luid... normale botstructuur en gewrichtsruimten,


van 2018 heb ik geen foto´s en alleen maar een MRI van mijn rechterknie waarop ze dus slijtage gradatie 4 hebben gezien van de knieschijf





op de MRI van 2013 rechterknie was toen nog maar een verweekt plekje te zien aan het kraakbeen van de knieschijf en nu dus gradatie 4. maar ik had een schuin verlopende scheur in de posterieure hoorn van de mediale meniscus. is dit waarschijnlijk de oorzaak dat het kraakbeen harder is gaan slijten???


ook op de MRI uitslag linker knie op januari 2013 vermeld scheurvorming in de posterieure hoorn van de mediale meniscus maar verder wel gave kraakbeen bekleding van de knieschijf en beenderen ,maar ik heb steeds meer het vermoeden dat de klachten aan het linkerbeen ook uit de knie komen en het niet de heup is. de linkerknie kraakt ook achter de knieschijf .dit heeft mijn fysio al vastgesteld .op het verslag van de heup foto´s 2018 staat letterlijk dat er zowel links als rechts geen Artrose te zien is..


de huisarts houd het nog steeds op een beknelde zenuw in mijn heup omdat ik het ook voel trekken in de voet maar dat geloof ik niet. ik wil nu ook een MRI scan van de linkerknie en doorverwijzing naar de orthopeed. steeds als ik voorover leun op de linkerknie trekt de knie met name aan de achterkant stijf en voel ook pijn naast de knieschijf. binnenkant bovenbeen .als ik fiets en beetje harder trap om bv tegen de wind in te kunnen komen voel ik pijn aan de binnenkant van de knie. de pijn trekt volgens mij ook wel eens door naar de lies en de voet.


ik kan eigenlijk nog geen 2x een kwartier fietsen met rust .als ik dit 2 dagen achter elkaar doe dan heb ik 2 dagen pijn. rust ik dan weer 2 a 3 dagen gaat het weer beter . maar ook zitten geeft veel klachten aan de knieen. de minste last heb ik als ik op bed lig . opmerkelijk is wel dat er vaak geen ochtend stijfheid is in de knieen en heupen. ook al is er pijn. in de rechterknie is er alleen kraakbeen lijden achter de knieschijf. op de beenderen is het kraakbeen nog goed. maar wel een gescheurde meniscus dus in beide knieen.


mijn vragen,

kan de oorzaak van kraakbeen lijden achter de knieschijf het gevolg zijn van de scheur in de meniscus?
wat kunnen ze doen aan een gescheurde meniscus?
krijg je dan toch een hele nieuwe knie als enkel het kraakbeen achter de knieschijf slecht is? of kunnen ze ook enkel de knie schijf vervangen?

Re: Heup pijnen na knie blessure

#13
Beste Jarno,

Pijn in de voet komt zelden vanuit de knie, dus ik begrijp jou huisarts wel dat hij aan een zenuwbeknelling denkt. Je kan natuurlijk ook gewoon twee verschillende klachten hebben, die elkaar niet echt ten goede komen.

Nee een meniscusscheur kan niet zorgen voor kraakbeenproblemen achter de knieschijf.
Als de meniscus geen klachten geeft (en dat vermoed ik niet naar aanleiding van jou verhaal) gewoon laten zitten. Het verwijderen van een gedeelte van de meniscus zorgt ervoor dat het kraakbeen in de knie eerder slijt. Tegenwoordig hechten ze meestal een meniscus als dit mogelijk is. Maar dat is een relatief zware operatie. Met lange revalidatie nadien.

Ja het is mogelijk alleen de knieschijf te vervangen. Dit komt niet zo heel veel voor, dus als dit nodig moet zijn zoek een orthopeed die dit vaker gedaan heeft.

Het is de vraag wat wil je bereiken met een doorverwijzing naar een orthopeed? Een orthopeed doet meestal niet zoveel zolang je niet al langere tijd gerevalideerd hebt bij een een fysiotherapeut. Je bent in alle ogen te jong voor een prothese. Verder kan een orthopeed niet zoveel, behalve adviseren of injectie plaatsen tegen de pijn. Maar de meeste huisartsen kunnen dit ook. Ik adviseer je als je een doorverwijzing krijgt, ook direct een revalidatie traject bij een fysiotherapeut te starten. Grote kans dat een orthopeed jou anders als eerste naar een fysiotherapeut verwijst. Maar dan ben je weer enkele weken verder.

Succes!

Re: Heup pijnen na knie blessure

#14
Beste Fysio,

Bedankt voor je advies, hier ben ik wel enigsinds gerust mee gesteld, want ik ben gewoon bang dat mijn gewrichten slecht zijn.

op de MRI van de knie links in 2013 geeft aan dat er gave kraakbeen bekleding is op de knieschijf en beenderen maar vind het dan toch vreemd dat ik in deze knie iets voel. vooral s´ochtends als ik voor het eerst door de knie buig en voorover buig schiet het erin. het trekt dan stijf aan de binnenkant /achterkant van de knie. een soort verkramping. dit is er een keer ingeschoten 2 maanden geleden en blijft erin schieten. ook kreeg ik pijn in de bil en de lies daarna en trok het door tot in mijn voet.

daarna een heup foto laten maken in het ziekenhuis en toen moest ik met mijn been gebogen naar buiten gedraaid liggen en voelde ik weer pijn in de lies,

ook als ik wil omdraaien in bed voel ik het in de heup. ik neem aan als pijn vanuit de knie zelden naar de voet trekt dit dan ook niet vanuit het heup gewricht kan komen? of kan dat dan weer wel?


ik weet niet zo goed raad met mijn klachten want fietsen gaat niet goed met mijn rechterknie vanwege de knieschijf .ondanks ik het zadel al erg hoog heb gezet. fietsen in lage versnelling of weinig kracht zetten gaat enigsinds maar bij het minste heuveltje of tegenwind moet je toch meer kracht zetten en voel ik dit gelijk in de rechter knieschijf,

alleen wandelen daarintegen gaat weer wel heel erg goed. ik kan gewoon een uur wandelen met de versleten knieschijf. ik denk omdat bij wandelen de knie amper gebogen word het niet zo op de knieschijf aan komt?

alleen probleem is weer dat wandelen de meeste klachten geeft voor mijn linkerbeen en fietsen daarintegen wel goed is. vaak onder een heel stuk fietsen gaat de pijn uit mijn linkerbeen volledig weg maar voel ik dus des te meer mijn rechterknie. dus u kunt wel begrijpen dat ik een groot probleem heb want voor mijn linkerbeen zou ik moeten fietsen wat niet kan voor de rechter en voor mijn rechterknie zou ik alleen moeten wandelen wat weer niet kan voor de linker. en autorijden geeft ook klachten door op de pedalen te duwen.


er zijn heup foto´s gemaakt maar die vertrouw ik niet. ik wil eigenlijk nog een MRI scan van de linkerheup. en ook van de linkerknie omdat ik het ook voel en hoor kraken bij het strekken ervan .


ik ben nu in behandeling van de fysio en de huisarts heeft een brief meegegeven daarop stond periformis klachten .hij is begonnen met de rechterknie, daar heeft hij een beetje aan gevoeld en bewogen maar vanwege slotklachten had hij dit beter niet kunnen doen want daarna kreeg ik veel pijn. ik merk als je eraf blijft het beste gaat. nu wilde hij een patella bandje gaan bestellen om de knieschijf wat omhoog te drukken.

aan mijn linkerbeen heeft hij de bil streek gemasseerd bij het heup gewricht omdat ik daar ook pijn aangaf. ik weet niet of dit helpt maar ik merkte daar niks van. het deed wel zeer toen hij daar duwde maar de binnenkant bovenbeenspier is ook gevoelig .als ik de spier masseer aan de binnenkant tegenaan de knie doet het daar ook pijn. de spieren in het linkerbeen zijn aangedaan dor ergens letsel of een probleem. als er echt veel pijn is dan kan je het in bijna elke spier in het been voelen. en ook in de onderrug en de zij.

opmerkelijk is wel dat als ik s´avonds met enige pijn klachten naar bed ga en s´ochtends wakker word de pijn volledig weg is. als ik weer ga bewegen komt het weer geleidelijk aan opzetten. hoe meer ik beweeg hoe meer pijn ik krijg in het linkerbeen en strammer ben in de heup bij het opstaan .ook bij zitten lijkt onderkant bovenbeen te irriteren .ik lig alleen wakker van de pijn als ik die dag wat meer erop gelopen en gestaan heb want op het linkerbeen staan geeft ook klachten. volledig rust doet dus goed aan de pijnklacht in het linkerbeen. maar ja het leven bestaat niet altijd uit rusten want je moet ook dingen doen.

beschrijven mijn klachten in het linkerbeen echt een periformis syndrome of zou het ook vanuit mijn heup gewricht zelf kunnen zijn?
ik vraag mij ook af of een periformis kan ontstaan door enkel vanuit stilstand voorover te buigen dit in je been kan schieten voelbaar als een stijf trekkende achterkant knie ? en of je periformis ook aan de binnenkant van het bovenbeen ter hoogte van de knie voelt.

en hoe kun je mijn probleem het beste aanpakken met bewegen?

ik las nu ook dat shockwave verlichting kan brengen bij piriformis maar ik heb 2 keer shockwave gehad op de linker bil en het werd alleen maar erger daarmee.


misschien nog een belangrijk iets, ik heb 10 jaar geleden met fitness te zwaar getild met schouder drukken .een halter boven mijn hoofd geduwd en toen trok mijn rug hol en schoot het erin .de volgende dag stond mijn rug vast en bij het uit bed komen knakte er iets en werd heel mijn rechterbeen gevoelloos. ik heb hier nog last van .vandaag had ik een zadel gemonteerd maar die zakte naar beneden terwijl ik erop zat en heel mijn rechtervoet werd gevoelloos waar ik nu nog last van heb. ik merkte dit ook wel eens onder het wandelen dat als mijn voet scharnierde het pijnlijk werd en steken in de voet kreeg naderhand. dit klopt natuurlijk ook allemaal niet. maar linkerbeen had ik nooit last.maar ik voel vaak ook mijn onderrug als ik zittend voorover ga om iets te pakken enz.. kunnen rugklachten voor uitstraling in beide benen zorgen? want misschien komt het dan ook wel uit de rug.

Re: Heup pijnen na knie blessure

#15
Nou, sinds mijn rechterbeen verdooft is kan ik met linkerbeen nu wel ineens een half uur wandelen zonder last te krijgen?

ik voel onder het wandelen ook wat ongevoeligheid in de bil maar kan heel normaal en soepel lopen en de verdoving in de rechtervoet lijkt er een klein beetje uit te komen onder het wandelen. dan voel ik het een beetje steken maar ik heb geen pijn,
alleen als ik op een stoel zit en de voet ineens zover mogelijk ophef met de hiel op de grond en met een snelle beweging dan schiet er pijn in.


zou dit vanuit de rug kunnen komen? ik voel eigenlijk in de rug zelf niet veel. allen als ik voorover buig om mijn veters van de schoenen te strikken als ik op een stoel zit en ik kom weer recht dan voel ik mijn rug goed en is dan erg vermoeiend om weer echt te komen..

Re: Heup pijnen na knie blessure

#17
Beste Fysio,

Bedankt maar het gaat toch niet zo goed,

als ik loop dan kan het maar 10 minuten want dan krijg ik weer pijn in mijn linkerbeen.

het valt mij telkens op dat in de avond de pijn het ergste is. en als ik ga slapen dan heb ik het eerste uur pijn als ik in bed lig. word ik de volgende ochtend wakker dan is de pijn volledig weg. ik ben bij het opstaan ook niet stram in de heupen maar wel een beetje in de rechterknie. alleen heb ik daar vaak geen last van bij het wandelen.


wat het dus is met mijn linkerbeen vind ik vreemd dat ik daar zoveel pijn ervaar. en waarom in rust de pijn dan weer volledig verdwijnt is ook opmerkelijk toch?

Re: Heup pijnen na knie blessure

#19
Inmiddels geenenkele verbetering dus dat duurt wel erg lang.


de fysio heeft gisteren mij vastgemaakt aan het bed en dan aan telkens aan mijn been getrokken om meer ruimte te maken in het heupgewricht .telkens als hij eraan had getrokken deed hij mijn been bewegen vanuit de heup en ik voelde het gewricht ruw lopen en knakken binnenin.
hiervan kreeg ik dus alleen nog maar meer pijn in de bil van dat eraan trekken. daarna had ik een heel pijnlijke plek in de bil bij het gewricht die ging hij masseren en ik heb niet het idee dat mijn fysio therapeut de juiste weg bewandeld.

vandaag heb ik meer pijn als ik mijn bovenbeen van links naar rechts beweeg .dus bij heup roteren. de klachten bestaan al meer dan 2 maanden .ik dacht eerst dat het telkens mijn knie was omdat de pijn daar ook naartoe trekt. fietsen gaat iets slechter dan lopen omdat volgens mij bij fietsen het bovenbeen meer opgetrokken word. want als ik mijn bovenbeen optrek naar het lichaam toe dan voel ik het ook duidelijk in de heup. maar mag ik nu toch aannemen dat het in het heup gewricht zit? op de foto is geen artrose te zien maar kan dit dan misschien beginnende artrose zijn die nog niet zichtbaar is op de foto?
ik maak mij ernstig zorgen want klachten duren langer dan 2 maanden .ook als ik voorover buig over mijn linkerbeen dan schiet er nog steeds een soort verkramping in mijn been bij de achterkant van de knie. de huisarts weet ook niet wat het is...

Re: Heup pijnen na knie blessure

#20
Het gaat nu wel heel erg slecht!

nadat de Fysio afgelopen donderdag herhaaldelijk aan mijn been gerukt heeft om meer ruimte te maken in het heupgewricht heb ik daarna heel veel pijn gekregen.
in de bil zit een pijnlijke plek en ik kan nog geen 10 minuten wandelen of fietsen zonder pijn.

ik heb de fysio vanochtend vroeg opgebeld en alles uitgelegd en om de afspraak van morgen te annuleren. hier schrok hij zelf best van omdat dit voor hem niet bevredigend zou zijn. maar ik wil het eens even laten rusten voordat het nog erger word. we weten tenslotte nog steeds niet met zekerheid wat er aan de hand is..
en al dat trekken en duwen eraan doet er ook geen goed aan.

ik doe regelmatig de check hier op de website maar die geeft ook telkens iets anders op???
de pijnklachten zijn vaak wisselend op het moment maar ik blijf wel altijd last houden van pijn in mijn zij en in de bil en achterkant bovenbeen bij het zitten,
liespijn heb ik soms ook maar meestal niet.

de Fysio therapeut waarbij ik zit heeft 37 jaar ervaring maar weet het ook niet meer,
ik vraag mij af wat ik nu moet doen??