knak/kraak in bovenarm

#1
ik tilde vanmiddag een doos in de kast ; daarbij hoorde ik een gekraak /knars in mijn bovenarm. nu kan ik mijn arm niet meer naar achteren bewegen , moeite om kleding op te hijsen en vervelend gevoel bij sleutelbeen,Als ik mijn arm langs mijn lichaam laat hangen en lichtjes naar achter beweeg doet het zeer van mijn schouder tot mijn vingers met uitschiet pijn aan binnenkant elleboog en pink. ik heb net geprobeerd via jullie test meer uit te vinden , maar helaas. of het door de houding van de pijn komt weet ik niet , maar ik krijg nu ook een stijve nek. wie weet raad en moet ik hiermee toch morgen naar de 1e hulp ?
vast bedankt voor reacties.

Re: knak/kraak in bovenarm

#2
Beste Catharina,

Ai, dat zijn altijd schrik momenten. Om direct je vraag te beantwoorden, de eerste hulp kan weinig voor je doen. Gezien de schietende pijn naar de vingers zal ergens, vermoedelijk vanuit de nek een zenuw geïrriteerd worden bij die specifieke beweging. Hoe is de kracht in je arm? Het knakken, knarssen kan van alles zijn geweest. Maar het is wel belangrijk dit te laten uitzoeken, probeer een afspraak te maken bij een fysiotherapeut. (helaas heb je nu de pech dat het een lang weekend is) Misschien heb je geluk en is er vandaag nog een praktijk bij jou in de buurt open en hebben ze nog plek. https://www.hierhebikpijn.nl/praktijken

Probeer de arm rustig te laten bewegen, ontspannen laten hangen en wat rondjes te draaien. Dit geeft vaak even rust van de schouder/arm spieren. Voor een stijve nek kun je eventueel een warme douche proberen.

Succes

Re: knak/kraak in bovenarm

#3
Dank voor de reactie. Dankzij flinke dosis para redelijk geslapen. Gelukkig lig ik ook meestentijds op linkerarm en het betreft - uiteraard - mijn meest gebruikte rechterarm!
Helaas gaan uw tips niet werken , zitten midden in verhuizing van Almere naar piepklein dorpje aan rand van de Waddenzee in Friesland waar wij op dit moment verblijven.
En daar is de badkamer momenteel onder constructie dus geen douche en ook weten wij nog geen weg in de omgeving qua artsen etc.
De kracht is in zoverre goed , dat ik zolang ik mijn arm voor mij houd ik geen pijn/probleem heb. Het is vervelend met kleden en toiletgang en andere dingen die ik ongemerkt doe waarbij de arm naar achter moet , hetzij gestrekt , hetzij gekromd . Vriendelijke groet.

Re: knak/kraak in bovenarm

#4
Beste Catharina,

De timing is niet heel handig, maar blijf paracetamol gebruiken als dit helpt. Nu jou verhaal te horen vermoed ik dat het gaat om een spierverrekking van de schouder/arm spier gaat. Daarbij heeft ook je nek een vervelend beweging gemaakt, wat een stijve nek geeft. De stijve nek moet binnen 1 week weg zijn, een spierverrekking kun je helaas nog wel enkele weken voelen bij bepaalde bewegingen.

Succes met de verhuizing.