Proximaal biceps letsel

#1
Vanavond de zelftest gedaan om idee te krijgen van wat er mis is met m'n schouder/bovenarm. Kom uit op 95% prox. biceps letsel. Dit heb ik sinds een week of 8. Mijn linkerarm kan wegens ondragelijke pijn en blokkeren niet hoger dan schouderhoogte, zowel voorwaarts als zijwaarts. Ik kan verder wel gewicht dragen met die arm en hem normaal gebruiken, als t maar onder schouderhoogte blijft.
Graag zou ik oefeningen/tips ontvangen via dit forum, omdat ik op een ver buitenlands eiland woon zonder fysiotherapeuten e.d. Pas in oktober denk ik weer in NL te zijn.
Fantastische website trouwens!

Re: Proximaal biceps letsel

#4
Beste Brava,

Wat vervelend. Om je verder te helpen heb ik nog een paar vragen. Welke beweging doet het meeste pijn? Kun je je arm wel op de onderrug leggen? Kan de schouder wel roteren als hij onder schouder hoogte is? Kun je iets zwaars tillen onder schouder hoogte? Wat is jou leeftijd? Heb je toevallig suikerziekte?

Proximaal biceps letsel en frozen shoulder zijn twee heel verschillende aandoeningen. Bij proximaal biceps letsel is er overbelasting van de biceps pees. Kan dit aanwezig zijn bij jou? Heb je overbelasting gehad. Daarnaast kan proximaal biceps letsel secundair aan impingement syndroom zijn https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... t-syndroom.

Frozen shoulder is het vast zitten van de schouder. Dit kan zonder oorzaak, verhoogde risico factoren zijn; vrouw, tussen de 40-55 jaar en suikerziekte. Of een frozen shoulder ontstaat na een operatie van de schouder.

Bij heftige klachten, is ieder geval rust aan te raden. Dus niet de bewegingen maken die pijn doen. Dit geldt voor bijna alle schouder aandoeningen.

Graag je antwoorden, dan hoop ik dat ik je verder kan helpen.

Succes!

Re: Proximaal biceps letsel

#5
Ten eerste hartelijk bedankt voor je reactie.
Vanwege mn klachten heb ik de hierhebikpijn-test gedaan en daar kwam dus op nummer 1 die biceps uit en op nummer 2 de frozen schouder. Zelf heb ik geen verstand van de verschillen, noch van de aandoeningen. Nooit eerder last van schouders gehad.
Ik heb het idee dat t de afgelopen maanden geleidelijk ontstaan is en niet door een aanwijsbare overbelasting. Ik heb sinds 5 jaar een klein boerenbedrijfje en 3 appartementen, in een bergachtig landschap, dus sjouw wat af - ook op mn schouders, want dat is makkelijk wanneer je bijvoorbeeld met de wekelijkse boodschappen de berg op moet ;-) (en ik kan het niet op mn hoofd, zoals de vrouwen hier...)

Antwoord op jouw vragen: ik ben een vrouw van 54. Gewicht dragen (bijvoorbeeld een volle emmer water, iets wat ik meerdere keren per dag doe aangezien ik geiten en kippen en planten heb) is geen probleem.
M'n arm naar achteren bewegen, hand op m'n onderrug leggen heb ik nu uitgeprobeerd en lukt nèt, tegen de heel vervelende pijngrens aan, als ik het heel rustig, met beleid, doe.
Vanmorgen heb ik een duif gevangen in het kippenhok en door de adrenaline van de jacht vergat ik even de pijn die ik krijg als m'n linkerarm boven m'n schouder uitkomt... Huilen. Misselijkmakende pijn. En de rest van de dag voelde ik het tintelen tot aan m'n pols. Dus dat doe ik voorlopig maar even niet.
Roteren (in de kom naar voren omhoog naar achter naar benden draaien) doet geen pijn maar kraakt/verspringt wel bij de neergaande beweging.
Ik heb geen suikerziekte, ben in goede lichamelijke conditie over t algemeen en beweeg veel.
Hoor graag je verdere reactie!

Re: Proximaal biceps letsel

#6
Beste,

Klinkt ieder geval wel een hele mooi omgeving :) en het sjouwen op je hoofd is misschien nog wel aan te leren. ;)

Zoals ik nu het verhaal lees heb je meer de klachten van een frozen shoulder. Dit is heel vervelend en heel beperkend, maar het goede nieuws is, dat het vanzelf over gaat. Het slechte nieuws meteen dat het 1 tot 2 jaar kan duren.

Bij een frozen shoulder heb je verschillende fases in het beloop. In het begin komt bewegingsbeperking en pijn. Nadien gaat de pijn weg en hou je alleen bewegingsbeperkingen over. Dit gaat langzaam beter.
Het is een aandoening waarbij het kapsel van het gewricht "ontstoken" is. In het begin als de pijn heftig is kunnen pijnmedicatie nog wel eens verlichting geven. Nadien gaat door de ontsteking het kapsel wat rondom het gewricht zit verstijven wat de beperking geeft. Bij abrupte onverwachte bewegingen die eigenlijk niet kunnen, kan een heftige pijnscheut ontstaan. Dit moet je buiten dat het niet fijn is ook zien te voorkomen voor het herstel.

Bewegen in deze situatie is goed, maar probeer pijn te vermijden. De pijn brengt je elke keer weer een stukje terug in het genezingsproces. Goede oefeningen hiervoor zijn ontspannen slinger oefeningen.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

Geniet van de kippen, geiten en het mooie landschap.

Succes!