slijmontsteking elleboog/ bursitis

#1
Goedemorgen!
Heb sinds enkele dagen zo'n bursa aan de rechter elleboog aan de buitenkant.. Het is een opgezwollen rond klein ballonnetje, nog niet de grootte van een ei,
nog niet rood, het is niet gespannen, en doet nog geen pijn. Wel heb ik verhoging tot 37.6 's avonds, en voel ik afentoe dat die plek gloeit.
Las in uw site, dat je de elleboog moet ontzien. Dwz er niet op leunen of steunen.
Las ook dat als het geen infectie betreft, -en dat lijkt er inderdaad op/nl geen wondje te bekennen, -de kwaal tussen 2 en vier weken vanzelf kan verdwijnen?
Mijn vraag is echter: moet ik de elleboog , dientegevolge de hele arm totaal ontzien.
Of zijn sommige bewegingen juist goed? En welke dan?
Wat is de beste positie voor de elleboog?
Werk in de keuken, eten bereiden, achter de naaimachine kleren maken, dweilen, emmers dragen, e.d. autorijden... mag dat wel?
Moet ik koude compressies aanbrengen, of tabletten slikken?
Stel uw antwoord zeer op prijs.
Met vriendelijke groeten en bijvoorbaat dank voor uw moeite en aandacht, z. elizabeth

Re: slijmontsteking elleboog/ bursitis

#2
Beste Elisabeth,

Wat vervelend van jou elleboog. Druk op de ellboog, zoals met de ellebogen op tafel of op het aanrecht steunen moet je vermijden. Daarnaast mag je gewoon bewegen. Eigenlijk mag je alle bewegingen doen, maar als een bepaalde beweging of activiteit pijn doet. Kun je deze ook beter vermijden. Dit is voor iedereen anders, en afhankelijke van de oorzaak van de klachten. Dus wanneer bijvoorbeeld een lege emmer dragen wel lukt en een volle pijn doet door het gewicht, dan is het verstandig om even de emmer met de andere arm te dragen.

Eventueel kunnen ontstekingsremmers helpen, maar als dit niet nodig is, zal ik het niet adviseren. Dus probeer het eerst met bovengenoemde adviezen.

Succes!