sleutelbeen schiet naar voren bij arm omhoog doen

#1
Goededag,
Ik loop al een poos met een sleutelbeen die niet op zn plaats blijft zitten als ik mijn arm omhoog doe.
Mijn schouder is wel een tijd terug uit de kom geweest. en is vanzelf terug in de kom geschoten.
Ik kan de sleutelbeen wel terug drukken met pijn (geen erge pijn).
Wat moet ik er mee doen?
Naar de huisarts gaan?
Of de arm laten rusten in een mitella?.
Ik heb ook als ik gewoon mijn arm laat rusten een gevoel dat er druk op de sleutelbeen staat.
Vriendelijke groet miranda Bos

Re: sleutelbeen schiet naar voren bij arm omhoog doen

#2
Beste Miertje,

Vermoedelijk zijn wat banden opgerekt, ingescheurd of volledig afgescheurd. De orthopeed bepaald in deze gevallen meestal het beleid. Vaak is dit zonder operatie, door gebruik te maken van een mitella en dan rustig opbouwen in de loop van de tijd. Maar als dit komt doordat de schouder uit de kom is gegaan is het aan te raden wel langs de orthopeed te gaan om te kijken of er niet meer schade is.

Succes

Re: sleutelbeen schiet naar voren bij arm omhoog doen

#4
Beste Miertje,

Vervelend dat het niet helpt. Ik zou aanraden terug naar de huisarts gaan en dit met hem bespreken of een schouderfysiotherapeut in jou omgeving raadplegen. Er zijn twee opties: 1 opereren, maar dit wordt zelden gedaan zeker als de klachten niet heel erg beperkt zijn. Optie 2 is trainen van de schoudergordel zodat de gehele regio rondom het sleutelbeen de problemen kan opvangen.

Het is een heel vervelend plek om te operen, met teveel risico's meestal en de kans op slagen minder groot ten opzichte van de klachten die het nu geven. Maar dit bepaald een orthopeed. Misschien zijn er nu nieuwe mogelijkheden hierover.

Advies op dit moment; ga naar een schouderfysiotherapeut en overleg met de huisarts en fysio om eventueel ook naar de orthopeed te gaan om te kijken en bespreken of en wat de mogelijkheden zijn. Of te laten onderzoeken hoe de schouder en sleutelbeen er op het moment uitziet zodat de fysiotherapie gerichter kan werken.

Succes