Zeurende pijn zijkant linker schouder

#1
Hallo,

Ik ben 22jaar, normaal gewicht (77,5kg), best groot (1,90m) en sport best veel. Al 10jaar basket, 3x in de week
Sinds 2 maand ben ik fanatiek aan het fitnessen (5op7 in de week) hiervoor had ik ook al paar keer op en af een paar maand gaan fitnessen maar dit niet zoveel als nu.
Wanneer ik mijn borst en mijn schouders aan het trainen ben heb ik steeds een soort zeurend gevoel (niet echt pijn) in mijn linkerschouder en dit vooral wanneer ik zwaar ga bij deze oefeningen:
- incline bench press met barbell en dumbell
- military shoulder press met barbell
Wanneer ik deze oefeningen doe voel ik ook een soort knak in mijn linkerschouder, als het ware een pees die wegschiet en dit doet dan na een tijdje wel pijn.
Vandaag had ik dit ook, maar meer of anders en nu een echt zeurend gevoel..
Weten jullie misschien wat dit is?

Thomas

Re: Zeurende pijn zijkant linker schouder

#2
Beste Thomas,

Jij bent lekker bezig met het sporten, vervelend dan van de blessure. Ben jij links of rechtshandig? En heb jij ooit al eerder een schouderblessure gehad aan de linkerzijde? Of met basketballen keer overstrekt of een harde klap gehad met een blok ofzo?

Bench press in welke vorm dan ook is een lastige en zware oefening voor de schouders en vaak schouderklachten geven bij minder goed getrainde of degene die te snel willen opbouwen.
Geeft military shoulder press met dumbells geen knak?

Zoals ik het nu lees heb je instabiliteit in de linker schouder die met voor de schouder moeilijke oefeningen klachten geeft. Dit kan komen doordat je te snel en te zwaar bent gaan fitnessen. De schouder is namelijk vrij complex en met fitness train je vooral de grote spieren en de kleine stabiliserende spieren worden vaak overgeslagen. Een goed fitness/ krachttraining programma begint met 4-6 weken het lichaam gereed maken tot zware belasting. Juist om die stabiliserende spieren te versterken. Daarbij heb je misschien ooit eerder blessures gehad. Of is links al die jaren minder belast geweest dan rechts tijdens het basketballen en vraag je nu om evenveel te kunnen.
Belangrijke basis voor de schouder is de schouderblad, hiervoor zijn rowing oefeningen goed. ook cable cross oefeningen zijn hiervoor geschikt. Als je hiervoor meer advies nodig hebt raad ik je aan bij een sportfysiotherapeut in je omgeving even te vragen wat het precies is en even de oefeningen met je door te nemen. Ook de bench press en military press misschien heb je al door een kleine aanpassing hierin ten aanzien van de uitvoering minder of geen klachten.

Succes! maar pas op dat je lichaam ook herstelt!!