Schouders totaal niet gelijk/Symmetrisch

#1
Beste,


Ik heb een vraag aan jullie,


Ik loop namelijk al sinds 1 jaar met 2 schouders, die allebei niet gelijk staan aan elkaar. Ik erger mij hier dood aan, mijn borst is groter aan de linker kant en mijn arm ook, het lijkt of me rechter meer naar voren staat. Ook ziet me houding er niet uit. Rechter schouder staat meer omhoog en naar voor linker schouder staat naar mijn mening goed.

Ik train 5x p week. Dus de asymmetri word alsmaar groter.


Ook met trainen heb ik er last van, ik kan geen goede houding aannemen.

Wie kan mij advies geven wat te doen, ???

Ik hoop echt op een reactie. Ik ben radeloos.


Albast bedankt


Groetjes

Nick

Re: Schouders totaal niet gelijk/Symmetrisch

#2
Beste Nick,

Heel vervelend van de asymmetrie. Ik weet niet hoe het er precies uit ziet, maar ik kan je wel garanderen dat niemand symmetrisch is. Vooral zie je verschil in de schouders bij mensen tussen de dominante arm en niet dominante arm. (rechter arm is dominant bij rechts handige personen) Dus of jou asymmetrie teveel is of gewoon normaal kan ik zo niet zeggen. Dit kun je altijd even laten checken bij een fysiotherapeut.

Daarnaast moet je door trainen eventuele verschillen wel kunnen oplossen, wat je eventueel kan doen is de armen los van elkaar trainen. Als bijvoorbeeld jou rechter arm veel sterker is dan links, zal deze tijdens oefeningen de functie van links compenseren. Als je dan losse gewichten pakt of andere oefeningen kun je de linker arm individueel trainen. Dit is ook een eenvoudigere manier om goed op jou houding te letten tijdens het trainen. Vermoedelijk vraagt jou linker en rechter schouder om een andere houdingsaanpassing en ander gewicht.

Een goede (sport)fysiotherapeut kan jou hierin begeleiden en tips geven zodat je er eventueel zelfstandig mee aan de slag kan.

succes!