Schouderklachten 4 jaar

#1
Hallo,

4 jaar geleden begonnen de schouderklachten door tennis. Sindsdien heb ik nog steeds dagelijks klachten en kom er maar niet vanaf. Ik ben bij verschillende fysiotherapeuten geweest met verschillende conclusies en behandelingen en die hebben allemaal niks geholpen.

Heb begin van de klachten echo gehad waarop niks te zien was. Daarna MRI waarop ook niks te zien was. Alles zorg er goed en 'gezond' uit ondanks dagelijkse pijn klachten.

Wat ik heb geprobeerd:
- Oefeningen rotator cuff (verergeren de klachten juist)
- Oefeningen rug
- Oefeningen infraspinatus
- Dry needling
- 6 maanden rust (2x)
- Spuit schouder
- actief fitnessen gericht op de schouder sterker te maken
- 3 verschillende fysiotherapeuten en een orthopeed.

De klachten zit voornamelijk aan de voorkant en achterkant van de kop van de schouder. Ik kan alle bewegingen gewoon maken. Arm optillen voelt wel wat ongemakkelijk maar niet pijnlijk. Bewegingen zoals schoonmaken met een doekje, verfen, stofzuigen, schroeven indraaien voelt allemaal zeer ongemakkelijk. De schouder voelt ook zwak aan.

Tennis verergert de klachten tijdelijk. De dag na het tennissen worden de klachten erger en dit houdt een week aan en daarna is het weer op het oude 'slechte' niveau. Klachten verergeren ook al met tafeltennis en padel. Met fitness krijg ik vergelijkbare klachten met de chest fly. Die vermijdt ik dan ook. Ik tennis enkele keren per jaar nog maar door de klachten.

Ik weet niet wat ik nog meer zou kunnen proberen. Iemand een idee?

Re: Schouderklachten 4 jaar

#2
Vervelend dat je zo veel last hebt en al zo veel geprobeerd hebt!
Misschien kan je eens naar een osteopaat gaan?
Die hebben weer andere technieken en kunnen soms door het geven bindweefselmassage technieken op hele andere plekken iets anders aanpakken. Alles staat met elkaar in verbinding. Plus, misschien kan je nek dan ook nagekeken worden. Groetjes en succes

Re: Schouderklachten 4 jaar

#3
Goedendag,

Ik heb je verhaal gelezen en jammer dat je al zo lang last hebt. Helaas zijn schouderproblemen vaak complex en kun je ook meerdere problemen naast elkaar hebben (het ene leidt tot het andere)

In ieder geval kan ik hieruit opmaken wat het NIET is:
- slijmbeurs ontsteking
- beschadiging kapsel of pezen

Wat zou het wel kunnen zijn:
1. GIRD --> dit is een klacht die wel vaak bij tennissers voorkomt en leidt tot pijn aan de voor en/of achterzijde van de schouder
2. Schouderblad dyskinesie --. je schouderblad beweegt niet meer helemaal zoals normaal en daardoor moeten andere spieren teveel doen --> dat zou een verklaring zijn waarom rotator cuff oefeningen niet voldoende hebben geholpen
3. houdingsgerelateerde klachten --> vaak als je wat een ronde bovenrug hebt (omdat je toch je rug noemt zou dit een basis kunnen zijn waardoor de oefeningen niet voldoende helpen)
4. problemen met de mobiliteit van het kapsel (je schouder is op bepaalde plekken wat minder mobiel

Zelf denk ik dat het vanwege de duur van de klachten een combinatie van elementen moet zijn.

Ik zou je aanraden naar een manueel therapeut te gaan aangezien deze heel veel schouderklachten voorbij zien komen
In ieder geval adviseer ik: geen 6 maanden rust, geen acute overbelasting en geen spuit.