Tuberculus minus fraktuur

#1
Goedenavond,

12 febr ben ik gevallen en nogal ongelukkig op mn schouder terecht gekomen omdat ik niet op mn pols wilde landen.
Naar de huisarts, foto gemaakt en vertelt dat er niets gebroken was, naar huis dus.
De volgende dag was mn bovenarm pimpelpaars tot onder mn elleboog en behoorlijk pijnlijk.
Maar niet gebroken dus denk je okay gekneusd. Kneuzingen herstellen meestal spontaan binnen 6 weken lees je dan op thuisarts.nl.
Na 6 weken nog steeds veel pijn, via huisarts nieuwe foto. Nu toch tuberc minus fractuur te zien. Orthopedisch traumachirurg nr 1: ja frozen schoulder he, na wat protest mijnerzijds ct scan. Week later 2e traumachirurg, ja tuberc minus fraktuur, gekanteld en ik zie geen pees. Mri doen en komende woensdag naar de orthopeed van het schouderteam. Ik ben dan dus 10 weken verder na de val en na de mri waarbij ze de arm naar buiten draaien en een zandzak op de onderarm leggen zijn mijn klachten
erger geworden. Ik voel eigenlijk vooral biceps en triceps, pols en hand.
Onderhuids voel ik ook nog verdikkingen bij bi en triceps
Mijn vraag eigenlijk kan dat nog vocht of onderhuidse bloeduitstorting zijn en hoe zijn de resultaten van fysio behandeling van dit geheel als er niet geopereerd meer kan worden, in het algemeen?
De arm gaat vanaf niet verder omhoog dan recht vooruit, ik ben 55 en zou die arm toch graag nog zonder pijn en relatief normaal willen gebruiken.
Alvast bedankt voor welk antwoord dan ook want veel kan ik hierover niets vinden.

Mvg, Saskia

Re: Tuberculus minus fraktuur

#2
Hoi Saskia,

Wat een ontzettend vervelende breuk en beloop heb jij gehad.
Dit is een probleem die niet vaak voor komt, en waarschijnlijk daardoor ook dat het zolang heeft geduurd.

Als de breuk op zijn plek zit, zal dit goed genezen. Als de pees volledig gescheurd is (wat ik uit jou verhaal begrijp) houd je een flinke schouderbeperking over zonder operatie. Een operatie bij een dusdanige peesscheuring moet zo snel mogelijk na het ongeval plaats vinden voor het beste resultaat. Want zelfs na een operatie zal je beperking overhouden.
Ik wilde je beter nieuws geven. Gezien je nu bij het schouderteam onder behandeling bent, zullen ze jou wel goed adviseren en informeren wat de verwachtingen zijn van alle behandelingen die uitgevoerd kunnen worden.

De pees die gescheurd is, zorgt voor het naar binnendraaien van je arm, maar zorgt er ook voor dat de pees van je biceps op zijn plek blijft zetten en is een belangrijke spier voor de stabiliteit van de schouder.

Je geeft aan dat je arm voor de MRI helemaal naar buiten gedraaid moest liggen (dit is ook noodzakelijk om het letsel goed te kunnen zien en beoordelen) maar dit kan problemen met je biceps geven. Als er echt een frozen shoulder zit, kan dit ook de pijn verklaren.

Wat mag je verwachten zonder operatie. Dat is lastig zeggen, gewone dagelijkse dingen moeten uitgevoerd kunnen worden. Maar je arm goed heffen zal een beperking geven, waarschijnlijk wat stabiliteitsproblemen, krachtverlies. En het is afhankelijk of je bicepspees goed op zijn plek kan blijven, anders kan je hier ook nog hinder van ondervinden. Beperkingen vooral boven schouderhoogte en sportactiviteiten zijn te verwachten. Maar dit is gemiddeld, met veel variaties hierbinnen.

Succes!