Pijnlijke linkerschouder

#1
Sinds een week heb ik last van het gebied rond mijn linkerschouder. Voor mijn gevoel is hier geen vreemde beweging of belasting aan vooraf gegaan. Ook heb ik deze klachten nog niet eerder gehad. Ik ben een man van 36, redelijk gezond maar wel te zwaar. Cholesterol en bloeddruk zijn prima. Ik gebruik wel medicijnen, maar dit stond volgens mij niet bij de bijwerkingen).
Af en toe straalt het ook uit naar de linkerbovenarm (en dan vooral de achter-/onderkant) en de nek. Ook heb ik af en toe een wat tintelend gevoel in beide handen (vooral links). Wat ik vreemd vind is dat bewegen prima gaat. Ik heb dan niet meer pijn en mijn lichaam kan de gewenste beweging ook goed uitvoeren (hoogstens iets minder coördinatie). Ik kan mijn linkerarm buigen en strekken, ook de arm ronddraaien gaat prima. De enige beweging die extra pijnlijk of moeilijk is, is mijn hoofd draaien terwijl ik de rest van het lichaam stil houdt. Dan voel ik pijn aan de achterkant van mijn linkerschouder, aan de kant van mijn nek. Ik kan ook leunen en steunen op mijn linkerarm.
Ik zou de pijn definiëren als een doffe, zeurende pijn. Het is redelijk constant, al neemt het iets af als ik een tijdje matig actief bezig ben geweest. Het is al sinds het begin ongeveer even pijnlijk.
Ik heb geen bijkomende klachten als vermoeidheid of concentratieverlies. Ook mijn eetlust is prima.
Volgens de check op de deze site is er mogelijk sprake van impingement syndroom. Ik kan de beschrijving echter wat lastig linken aan het feit dat ik bij beweging geen extra klachten ervaar.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen/adviseren. Als het nog een paar dagen aanhoudt was is sowieso van plan langs de huisarts te gaan.
Sander

Re: Pijnlijke linkerschouder

#2
Hoi Sander,

Bedankt voor je duidelijke verhaal. Gezien jou klachtenbeeld is impingement niet heel vanzelfsprekend. Jou klachten zijn eerder te verklaren van problemen in de nek of borstwervelkolom. Zeker doordat de klachten te provoceren zijn door je nek/ hoofd te bewegen. Tintelingen geeft aan dat ergens druk op een zenuw wordt uitgeoefend. Kun je aangeven waar de tintelingen precies zitten? Klachten vanuit de nek/ borstwervelkolom kunnen komen door houding/ sport etc. deze ontstaan meestal geleidelijk i.p.v. een verkeerde beweging.

Dit kan vanzelf overgaan, maar meestal is het sneller weg door het een paar keer te laten behandelen door een fysiotherapeut. Deze kan ook onderzoeken waar het vandaan komen en je advies geven om het de volgende keer te voorkomen.

Succes!

Re: Pijnlijke linkerschouder

#3
Bedankt voor de snelle beantwoording. Tintelingen heb ik vooral in de de vingers van beide handen (en dan vooral ringvinger en pink). Niet constant, maar wel regelmatig. Heel af en toe heb ik ze ook in mijn tenen.
Een bezoekje aan de fysiotherapeut lijkt mij trouwens inderdaad wel verstandig.