Instabiele knieschijf en wintersport

#1
Hallo,

Zo'n 8 jaar geleden is bij mij voor het eerste mijn knieschijf totaal ontwricht geweest. Een jaar later gebeurde dit nogmaals.
Ze hebben toen tijdens een kijkoperatie kraakbeen en splinters weg gehaald.
Er is mij verteld dat mijn gewrichten gewoon erg makkelijk uit de kom kunnen gaan en dat ik daarom de spieren eromheen vooral moet aansterken.

Nu, 8 jaar verder, heb ik geen ziekenhuisbezoekjes meer gehad. Wel voel ik dagelijks dat mijn knieschijf niet meer is wat hij moet zijn. Tijdens het lopen voelt het wat los, het kraakt en knakt en bij lange wandelingen of oncomfortabele houdingen gaat het wat steken en pijnlijk voelen.
Ik neem aan dat dit vrij normaal is na de klappen die het heeft gehad. Maar mijn vraag is het volgende:

In maart willen we op wintersport. Ik heb nog nooit leren skiën en wil hiervoor van te voren wat lessen nemen. Ook zou ik een goede brace dragen. Maar is dit uberhaupt te doen in mijn positie? Of zeggen jullie direct "Niet doen"?

Met vriendelijke groet,
Daniëlle

Re: Instabiele knieschijf en wintersport

#2
Hoi Danielle,

Ai dat is heel vervelend knieschijf uit de kom. Weet je of er banden zijn afgescheurd toendertijd?

Skiën, is vrij belastend voor de knieën, ik zal adviseren goed trainen van de spierkracht en en brace gebruiken. Het is goed dat je eerst lessen volgt, dan voel je hier in Nederland al of het kan of niet. Het is niet onmogelijk, gewoon proberen

Succes en veel plezier vooral