Zeurende pijn in linkerschouder + schouderblad

#1
Ik ben 55 jaar , vrouw en sliep al mijn hele leven op mijn linkerzij tot maart/april van dit jaar 2016. Ik werd 's nachts wakker van pijn in de schouder en dit is tot op heden nog steeds zo. Van de huisarts Diclofenac gekregen wat even hielp maar de pijn blijft terug komen. Nogmaals een herhalingsreceptje gehad (3 maanden later ( maar niet met regelmaat genomen maar af en toe. PIjn komt en gaat, straalt uit naar mijn bovenarm, dan naar voorkant sleutelbeen, soms een steek ertussen door als ik een beweging maak, veel uitstralende pijn in schouderblad. Huisarts zei destijds is artrose , betwijfel dit want geen enkel ander gewricht heb ik last. Kan de band van de schoudertas niet meer verdragen over mijn schouder dus doe dat niet meer, tillen van een krat boodschappen ging ook niet meer Tijdens zomervakantie geprobeerd zoveel mogelijk rust te houden. Heeft wel wat geholpen maar de pijn sluimert de hele dag door. Slaap nu altijd op mijn buik, arm naar beneden langs mijn lichaam en mocht ik moeten omdraaien in bed word ik altijd eerst wakker om te kunnen omdraaien. Buiten de Diclofenac neem ik af en toe een naproxen. Heb het idee dat dit hetzelfde effect heeft als diclofenac. Ben gisteren wel bij fysiotherapeut geweest echter doordat ik een diclofenac had genomen viel de pijn bij het intake gesprek mee waardoor ik denk dat er een verkeerde diagnose is gesteld (diagnose linkerspieren rondom schouder zijn niet zo sterk als rechts en wat geirriteerd) ( ga dit volgende week wel met hem bespreken) Vandaag de hele dag zeurende pijn in mijn schouder (nu vnl schouderblad) en aan het zoeken op het internet. Kom deze site tegen en heb de test ingevuld. Denk nu zelf ik idd last heb van Rotatorcruff letstel of Impingement syndroom.
Doe zittend werk achter de pc, heb een wat voorovergebogen houding ( al zo lang ik leef) en probeer erop te letten recht te blijven zitten. Loop ook al mijn hele leven wat voor over.
3 oefeningen van de fysio meegekregen- weet niet of dit de juist zijn.
1. arm in hoek van 90 gr tegen de muur en achterom draaien / kijken
2. hele linkerbocht met lichaam maken door li arm boven het hoofd en li been achter de ander te zetten
3. 2 armen gestrekt tegen de muur en voorover buigen ( soort opdrukken maar dan verticaal)

Graag uw mening en advies voor zover dat mogelijk is.

Re: Zeurende pijn in linkerschouder + schouderblad

#2
Beste Tedje,

Heel vervelend als je al zolang klachten hebt. Bent u links of rechts handig? Is er iets voorgevallen wat de klachten kunnen verklaren (sporten, verhuizen, klussen, val.. etc) misschien al begin van 2016?

Diclofenac en naproxen zijn bij mijn kennis andere medicijnen met zelfde doel. Welke beter werkt is persoonsafhankelijke en bepaald de huisarts en ook gekeken naar bijwerkingen etc. Zo lang al deze medicijnen slikken is niet echt heel fijn voor het lichaam, en zeker voor je maag niet.

Ik vermoed dat de fysiotherapeut hetzelfde bedoeld als rotatorcuffletsel of impingement (neem volgende keer de uitslag van je test mee naar de fysiotherapeut) Bij schouderklachten is er (bijna) altijd sprake van verzwakking of letsel van de rotatorcuff (spiercorset op het schoudergewricht) Omdat pijn waar dan ook verzwakking van spieren geeft. Dus door de maanden lange pijn zijn de spieren zeker verzwakt rondom de schouder. Maar het is lastig te bepalen op dit moment of dit oorzaak of gevolg is. Rotatorcuff problemen kan lijden tot impingement klachten. Impingement is een inklemming tussen de schouderkop en schouderkom. Deze inklemming ontstaat vaak doordat de rotatorcuff niet juist functioneert waardoor de spieren de kop niet genoeg naar beneden trekken maar juist tegen de kop trekken waardoor inklemming kan komen.

Waarom de klachten ineens zijn ontstaan is altijd lastig zeggen. Houding speelt hierbij een belangrijke rol (bolling in de bovenrug bijvoorbeeld) de stand van het schouderblad, daarnaast is het van belang wat je van de schouderfunctie vraagt (het is een groot verschil als je bijvoorbeeld tennis speelt of alleen kantoorwerk doet)

De oefeningen zijn zoals ik het goed begrijp voornamelijk gericht op het schouderblad, wat een goed begin is. Zeker gezien je zelf aangeeft een bolle rug te hebben. Allen rotatorcuff spieren zitten namelijk op het schouderblad vast, terwijl het schouderblad nergens op vast zit. Deze beweegt over de ribbenboog heen. En een bolle of rechte bovenrug is bepalend voor de stand van de ribbenboog. Dus dit is de basis om goed te ontwikkelen.

Een hoop informatie zie ik, hopelijk heb je er wat aan. Maar neem de uitslag mee en bespreek met jou fysiotherapeut en laat hem/ haar goed uitleggen wat er aan de hand is.

Succes!

Re: Zeurende pijn in linkerschouder + schouderblad

#4
Beste Anna,

Op een echo kan ook geen slijtage zichtbaar zijn, echo wordt gemaakt om de spieren, pezen, slijmbeurs etc op beeld te krijgen. Op een rontgen zijn alleen botten zichtbaar. Dit is alleen zinvol in geval er een breuk wordt verwacht. Slijtage kan er ook zichtbaar op zijn, maar dat is heel leuk om te zien maar het veranderd niks aan uw klachten en u of een orthopeed kan hier op dit moment niks aan doen. Of de klachten moeten dusdanig zijn dat een prothese de enige mogelijkheid is. Maar gezien het verhaal hier boven waar u zich in herkend is dit niet ter sprake.

Dus ik weet niet wat u verwacht van de orthopeed en wat voor behandelingen u afgelopen half jaar al gehad heeft om hier verder wat over te kunnen zeggen.

succes

Re: Zeurende pijn in linkerschouder + schouderblad

#5
Mijn zoon slaapt al maanden niet meer, heeft dag en nacht vreselijke pijn in zijn schouder.
Hij huilt af en toe gewoon van de pijn.
De pijn trekt tot in zijn arm, vaak trekt de pijn door tot aan zijn pols, krijgt trillingen in de arm tot aan zijn hand.
Heeft ook vaker een arm die gevoelloos lijkt.
Heeft van de huisarts meerdere pijnstillers gekregen die totaal niet helpen en zelfs twee spuiten tegen een waarschijnlijke slijmbeursontsteking, wat het dus ook niet is.
Is bij de fysiotherapie geweest die pleisters plaktte en zelfs dryneedle heeft uitgeprobeerd, heeft niets geholpen en de therapeut heeft zich ervan afgetrokken.
Daarna zijn we voor een echo en voor fotoos gegaan in het ziekenhuis, niets gevonden.
De weg ging verder door een afspraak bij een orthopeed, deze heeft bij mijn zoon een mri scan laten maken, niets bijzonders alleen dat het kapsel te groot was.
Omdat de pijn er nog steeds is wordt hij nu doorgestuurd naar een neuroloog, ben benieuwd wat die nog zou kunnen doen.
Hoop dat deze wat kan vinden want de pijn en geen nachteust hebben maanden lang breekt hem aardig op.

Re: Zeurende pijn in linkerschouder + schouderblad

#6
Beste Marion,

Wat een vervelend verhaal. Hoe oud is uw zoon? En is er een oorzaak voor de klachten? Doet hij veel aan sport? Hoe is zijn houding? Zoals ik het verhaal nu lees heeft hij het meeste weg van https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... f-schouder

Wat ik zal adviseren is om naar een andere fysiotherapeut te gaan of een manueel therapeut die ook zijn nek en borstwervelkolom nakijkt. De klachten met uitstraling in de arm hebben meestal een oorzaak in de wervelkolom. Zeker als er op MRI, echo etc. niets gevonden wordt.

In de fysiotherapie zijn er namelijk heel veel wegen die naar Rome kunnen leiden, en de ene therapeut is beter in een behandeling en een andere therapeut is beter in een andere behandeling. Het is soms even uitzoeken wat de beste weg voor degene is. Dit kan doordat de therapeut zijn/ haar eigen handelen zelf aanpast of een andere collega die op een andere manier behandeld.

Succes!