wanneer mag een fysiotherapeut dubbel declareren?

#1
In welke gevallen mag een fysiotherapeut een behandeling dubbel declareren?
In mijn geval was ik een behandeling begonnen in december 2023. Ik heb toen 2 behandelingen gehad. Mijn behandelingen voor deze klacht liepen door in januari 2024. Toen heb ik nog 3 behandelingen gehad. Nu ben ik er net achter gekomen dat mijn fysiotherapeut de 1e behandeling in het nieuwe jaar een dubbele declaratie heeft ingediend, namelijk weer intake en screening naast de behandeling zelf.
Volgens mij klopt dit toch niet? Ik zat namelijk midden in de behandeling voor een klacht.

Daarnaast heb ik nog een vraag.
Klopt het dat als je voor dezelfde klacht naar de fysio gaat, maar er zit langer dan 12 weken tussen, dat er dan opnieuw intake en screening moet worden berekend? Ook al is het voor dezelfde klacht? Mijn fysio zei dat hij van de zorgverzekeraar verplicht werd om weer opnieuw intake en screening in rekening te brengen.

Ik hoop dat iemand mij antwoord op deze vragen kan geven. Online is hier namelijk niks over te vinden.

Re: wanneer mag een fysiotherapeut dubbel declareren?

#2
Ik zou dat bij je zorgverzekering navragen,want volgens mij verschillen de regels per verzekering. En ook wat voor praktijk je bij bent, hoe meer "sterren", hoe meer extra evaluaties tussendoor.
Ik heb fysiotherapie bij een gewone praktijk en oedeemtherapie bij een volgens mii heet het kernpraktijk. Die moeten aan hogere eisen voldoen dan een gewone praktijk.
Daar moet voor de zorgverzekeraar ook iedere zoveel weken een extra evaluatie gesprek gedaan worden,wat als intake geboekt wordt,omdat voor een intake extra tijd gerekend mag worden.
Bij de gewone fysio heb ik wel in januari een keer een nieuwe intake gehad omdat ik overgestapt was van zorgverzekering en dat van de nieuwe verzekering moest.
Als je na een tussenperiode terug komt met dezelfde klacht,moet je officieel idd een nieuwe intake doen. Omdat je dossier van je klacht wordt afgerond nadat de behandeling stopt. Niet iedere praktijk doet dat, maar het heeft met de declaratie code te maken, met de periode dat een patiënt onder behandeling mag zijn van de zorgverzekeraar. Ik heb een fysio gehad die mij op een gegeven moment niet meer wilde behandelen omdat hij teveel "langlopende gevallen" in zijn praktijk had en daar van de zorgverzekeraars commentaar op kreeg en risico liep geen contract weer te krijgen omdat hij te duur werd.
De ene praktijk is soepeler met het volgen van de regeltjes dan de ander, dat heb ik inmiddels wel ervaren en het verschilt per zorgverzekering hoe zij de praktijken in de gaten houden waar ze contracten mee hebben.

Groetjes Elise

Re: wanneer mag een fysiotherapeut dubbel declareren?

#3
hoi hoi,

Het antwoord op je eerste vraag; nee dat mag niet, zeker niet zonder jou toestemming.

Daarnaast verschilt het per zorgverzekering en per praktijk. Dus bel even met je verzekering, zal je fysioprakijk niet blij mee zijn die zal onder een vergrootglas komen te liggen.

Volgens mij heeft de zorgverzekering niet echt regels over wanneer intake/ behandeling weer opnieuw moet. Vaak is na sluiten van het dossier en 3 tot 6 maanden later (per praktijk verschillende) wanneer ze dubbele behandeling plannen. Ook afhankelijk of je weer bij dezelfde fysiotherpeut komt of nieuwe therapeut. Maar het mag wel, of het altijd goed is voor de patiënt is een tweede. Blijft een grijs gebied.

Behandelgemiddelde speelt een heel belangrijke rol. Je mag als praktijk niet te hoog of niet te laag zitten. Beide kanten wordt het tarief omlaag aangepast het jaar erop. Hier gaat iedere praktijk anders mee om. En je kan daardoor echt "geweigerd" worden. Met deze regel is één ding zeker, de patiënt is de dupe ervan. Maar zoals je al heel vaak gehoord hebt in het nieuws, zijn de tarieven voor fysiotherapie heel slecht. Dus nog lager tarief wil niemand. Dan heb je nog het geluk dat je "geweigerd' wordt, i.p.v. traject starten en na X-aantal behandelingen wordt gezegd, we kunnen niets meer voor je doen. Nu kun je begin van het traject al andere praktijk zoeken die je wel kan helpen.

Helaas de vreemde wereld van zorgverzekering en fysiotherapie.
cron