Schelle pijn rechterbeen vanuit onderrug

#1
Goedemiddag,

Weet even niet onder welk onderwerp ik deze vraag moet plaatsen, dus maar even onder algemeen.

Ik heb sinds een aantal weken last van een schelle pijn in mijn rechterbeen welke uitstraalt vanuit mijn onderrug. De pijn is vlijmscherp en ik moet soms uitkijken dat ik het niet uitgil. Ik heb het de ene dag meer dan de andere dag.

Veel last bij bukken, iets uit onderste laatje pakken, instappen auto, veter strikken, strekken rechterbeen.

Wie kan mij vertellen wat dit is of herkent dit?
Ik merk dat het heel erg aanwezig is als ik wat onderuit gezakt op een stoel of verkeerde stoel heb gezeten. Misschien wat te maken met mij slaaphouding?

Rechtop staan gaat goed, wandelen, kan zo 10.000 stappen zetten-geen pijn dan. Linkerbeen geeft helemaal geen klachten. Sinds een week ook last van mijn nek.

Wie of wie kan mij helpen of herkent dit?

Re: Schelle pijn rechterbeen vanuit onderrug

#3
Hoi Karin,

Wat vervelend van je klachten. Begrijpelijk dat je zorgen maakt. Als het niet verminderd in een aantal dagen zal ik adviseren naar een fysiotherapeut te gaan. Het klinkt als zenuwpijn vanuit je rug. https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... oom-hernia Dit klinkt vaak heftiger dan het is, met advies en juiste begeleiding kun je al goed geholpen zijn.

Probeer je ingezakte zit houding zoveel mogelijk te voorkomen en wandelen is heel goed.

Succes

Re: Schelle pijn rechterbeen vanuit onderrug

#5
Hoi Karin,

Ja helaas, ontstaat dit eigenlijk vanzelf en is het vaak beetje pech. De bouw van je wervelkolom, je spierkorsel (zoals we het zo mooi noemen) heeft invloed en je dagelijkse activiteiten. Maar het is zeker niet per definitie dat bouwvakkers hernia's krijgen of mensen die zitten bijv. Hernia's komen ook veel meer voor dan we weten. Uit onderzoek is gebleken dat bijna 60-80% in een bepaalde leeftijd wel een hernia heeft, alleen dat maar 10-20% hier last van heeft. Dus het is vaak de vraag waarom iemand er wel last van heeft en de ander niet.

Het beste hersel is door middel van je leven even wat aanpassen en trainen van je spierkorsel (core, buik, rug, heup, bil, beenspieren) en veel wandelen. Even wat minder zitten. Dat bedoelen we met je leven aanpassen. Probeer in je dagelijks leven de activiteiten die veel problemen geven zoveel mogelijk te vermijden of aan te passen. En dit is zeker niet altijd haalbaar.

Daarnaast goed om je rug een keer te laten onderzoeken door een fysiotherapeut voor tips/ adviezen/ trainings/ oefentips op wat voor jou specifiek het beste kan werken.

Succes
cron