Achillespeesklachten en piriformis syndroom

#1
Hallo allemaal,

Zo rond mijn 18e kwam ik erachter dat ik gevoelig ben voor achillespeesklachten, geen idee of ik ermee geboren ben of dat het een gevolg is van een breuk in mijn middenvoetsbeentje op mijn 16e waaraan ik geopereerd ben. Ik ben nu 45 en ben een kleine 10 jaar geleden begonnen met hardlopen. Daar waar mijn achillespezen zich jarenlang rustig hebben gehouden, namen de klachten vanaf dat moment weer toe. Logisch aangezien ongeveer 1 op de 5 lopers deze klachten hebben. Meestal met wat rust gingen ze wel weer weg maar naarmate de jaren verstreken kwamen ze steeds frequenter terug en kon ik het met rust niet oplossen. Dus werden de bekende middelen ingezet, zooltjes, hakverhogingen, andere schoenen etc.

Lange tijd ging dat goed tot ik in 2019 ineens last ging krijgen van mijn rechter heup. Achteraf bleek, het piriformis syndroom. Een lang traject van therapie en oefeningen volgde … niets hielp. Als mijn achillespeesklachten aangepakt werden verdween die pijn maar kreeg ik helse pijnen in mijn bil/heup uitstralend naar mijn lies tot zelfs mijn voet. Als de heup werd aangepakt kreeg ik weer last van mijn achillespezen en vice versa.

Ik heb een beenlengte verschil, een paar maanden met aangepaste zooltjes leek het probleem opgelost te zijn, ik was klachtenvrij, maar helaas had ik te vroeg gejuicht want van de een op de andere dag was mijn lijf het zat en kreeg ik opnieuw de brandende pijnen in mijn heup/bil/onderrug/bovenbeen/voet. Dus zooltjes er weer uit en de klachten namen af, maar de achillespezen dienden zich vrijwel meteen weer aan. Lange tijd heb ik zelfs geprobeerd mijn mindset te veranderen en het te accepteren, dat ging een tijdje goed, de heuppijn verdween, maar de achillespees klachten namen na verloop van tijd toch weer toe. Inmiddels mijn hardloopafstanden drastisch te hebben ingekort van 30 km per week naar nog maar 10 haalde niets uit.

Sinds begin februari helemaal gestopt met hardlopen en weer naar de fysio gestapt, dit keer leek het goed te gaan, bindweefselmassages van mijn kuit en dry needling (ook kuit en heupen) leken hun werk te doen. Helaas was mijn lijf het na een aantal weken opnieuw zat en daar was de heuppijn weer. Het lijkt wel alsof mijn lijf iedere verandering beantwoord met dit. Als de pijn zo erg is dan helpt er niets, rust helpt niet want ik weet dan gewoon niet hoe ik moet zitten, ik kan dan bepaalde schoenen niet aan, bepaalde broeken niet… ook pijnstilling helpt dan nauwelijks tot niet.

Een opsomming van wat ik allemaal al geprobeerd heb:

• Fysiotherapie (massages, oefeningen en dry needling)
• Orthomanuele therapie
• Podologie (zooltjes)
• Shiatsu therapie
• Yoga
• Foamroller en bal oefeningen
• Dagelijkse (rek)oefeningen (doe ik nog steeds)
• MRI (niets te zien)
• Röntgenfoto (niets te zien)

Op dit moment is per dag 30 minuten wandelen en mijn ochtend oefeningen het enige wat ik nog kan doen maar zelfs dat niet altijd klachtenvrij.
Een heel verhaal maar waar ik naar op zoek ben is of iemand deze klachten herkend en misschien een oplossing weet die ik nog niet geprobeerd heb.

Ik hoor graag!

Re: Achillespeesklachten en piriformis syndroom

#2
Hoi Catelijne,

Wat ontzettend vervelend van je klachten en het verspringen ervan. Het is zo frustrerend.

Ik vraag me af wat je voor oefeningen hebt gedaan en hoe vaak en hoe lang?

Achillespeesklachten zijn heel vervelend en kunnen lang duren, voor hardlopers heel frustrerend. Daarnaast is er een directe relatie tussen je bilspieren en je achillespees. Dus deze samenhang is niet vreemd.

Foamrollen/ dry-needling zijn tijdelijke effecten. De spanning in de spieren, die door deze handelingen wordt verwijderd is vaak een gevolg van. En bijna nooit de oorzaak van de klachten. Vandaar dat het ook maar tijdelijk verlichting geeft.

Je verhaal lezend zal ik zelf inzetten op oefentherapie gericht op bilspier en kuiten. Daarmee ook nog je hamstring wat meepakkend. Maar misschien is dit al gedaan. Vandaar mijn eerdere vraag.

Heb je tintelingen of doof gevoel in je been?

Ik ben benieuwd

Re: Achillespeesklachten en piriformis syndroom

#3
Hoi

Herken mezelf wel in je verhaal! Bij mij zijn de pijnklachten ook begonnen bij een achillespeesontsteking die niet voorbij ging, na 1 jaar kwam pijn in heup erbij... Ga ook langs bij de kinesist (dry needling...) en heb steunzolen. op vele scan's en MRI's niets te zien... Heb te horen gekregen dat het komt door psychische spanning, maar ja wat nu verder. Niets helpt ook, geen pijnstilling enzo... Een oplossing kan ik je dus jammergenoeg niet geven. Als het je helpt, wil ik gerust wel ervaringen met je delen

Grtjs!

Re: Achillespeesklachten en piriformis syndroom

#4
Hoi,

Ik herken me echt precies in jullie verhalen. Nu ruim een jaar last van een achillespeesontsteking en sinds kort komen hier ook klachten bij in de heup aan de andere zijde. Toevallig heb ik op mijn 12de ook mijn middenvoetsbeentje gebroken. Inmiddels ben ik 24 jaar.

Ik heb al langere periodes rust gehouden, maar dit lijkt niet te werken. Daarnaast shockwave geprobeerd en excentrische oefeningen voor de achillespees, maar ook dat zonder resultaat.

Ik ben erg benieuwd of jullie (Heyoo en Catelijne) in het afgelopen jaar nog vooruitgang hebben geboekt of tips hebben wat ik op dit punt het beste kan doen?

Ik hoor het graag

Re: Achillespeesklachten en piriformis syndroom

#5
Hallo,

Ook ik heb achillespeesklachten (maar die zijn bij mij te doen) en het piriformis syndroom, ik kan niet zitten moet alles liggend doen. Helaas doet liggen ook vaak pijn en zit er niets op dan te gaan staan en lopen.
Heb ook fysio en dry needling, gebruik warmte pleisters en verschillende pijnstillers, het is gelukkig iets minder geworden. De eerste weken als ik wakker werd moest ik gelijk uit bed, omdat de pijn niet te harden was en dat kon al om 3 uur 's nachts zijn. Ik ben ook begonnen met acupuctuur en chinese kruiden.
Al met al helpt het een beetje maar gaat het niet over, ik ben ook van mening dat het ook een soort van stress is (als ik mij druk maak over iets wordt de pijn erger).

Deze pijn gun je je ergste vijand niet, je kan gewoon niets meer, omdat zitten niet gaat. De rekoefeningen lukken alleen zonder pijn 's avonds, 's morgens wordt de pijn daardoor veel erger. Ik baal als een stekker en wil er vanaf, maar ja hoe......

Re: Achillespeesklachten en piriformis syndroom

#6
Hoi Krullenbol,

Wat een vervelend verhaal. Weet je de oorzaak van je problemen? Bil en achillespees zijn vaak wel aan elkaar gelinkt. Heb je naast algemene fysiotherapie ook al eens aan bekkentherapie gedacht? De piriformis zit namelijk in je bekkengebied. En dit is een complex gebied. Dry needling kan effectie zijn, maar de oorzaak wordt meestal niet aangepakt. Soms is het genoeg om de cirkel te doorbreken en het te laten herstellen. Alleen een spier dit zit te vervelen komt door een disbalans. De ene spier is overactief en de andere onderactief, als deze disbalans niet wordt aangepakt zal het probleem niet opgelost worden.

Aangezien de piriformis met je bekkenbodemspieren/ buikspieren/ heupspieren samenwerken, kan een bekkentherapeut misschien nog hulp bieden.

Als de achillespeesproblemen komen doordat de bilspieren (piriformis) minder goed werken, wordt hopelijk de achillespees ook minder.

Succes