Stenose onderrug - wat voor cardio oefeningen zijn er?

#1
Goedenavond,

Mijn vader heeft ondanks een operatie 5 jaar geleden wederom erge last van en pijn door een stenose in zijn onderrug. Hij is nu in afwachting van een operatie, maar het is nog onduidelijk wanneer dat gaat gebeuren. Hij is 75 jaar en fietste een half jaar geleden nog 2x per week 50-100 km op zijn wielrenfiets, en ging (pre corona) daarnaast spinnen op de sportschool en aan de apparaten hangen. Behoorlijk fit dus.

Momenteel kan hij moeilijk lopen en niet fietsen. De dagen worden zwaarder voor hem, en hij heeft de cardio nodig om zich goed te voelen. Zoals dat voor iedereen werkt natuurlijk, maar hij heeft zijn hele leven niet anders gedaan. Hij drukt zich wel op (had het over 30 - 50 keer, ik neem aan in setjes van bijv 10), maar tegen de tijd dat het hart begint te pompen, zijn de armen op...

Ik heb mijn best gedaan online, maar kan het helaas niet vinden. Hoe kan hij nou toch (liefst langdurig) cardio doen zonder zijn onderrug en benen te belasten?

Ik hoop dat u ons met wat antwoorden (en wellicht met youtube-linkjes) kunt helpen. Alvast enorm bedankt.
Groet,
Dennis

Re: Stenose onderrug - wat voor cardio oefeningen zijn er?

#2
Hoi Dennis,

Wat vervelend voor je vader. Poeh erg lastig in deze tijd. Hoe gaat het fietsen op dit moment?

Eventueel een roeiapparaat, maar dit is kostbaar, aanschaffen.

De benen zijn een van de grootste spiergroepen, dus als je deze aanspreekt, begint het cardio systeem eerder te werken.
Handbike? Misschien marktplaats?

Opdrukken tegen de muur>
lukken core stability oefeningen nog? planken, zij plank, bruggetje maken. Dat soort dingen. Anders kun je hier een HIT workout van maken. Plank kan wel belastend zijn voor de rug. Of sowieso met armoefening een HIT workout maken. (10x dumbell press, 10 push-ups, 10x flyes bijvoorbeeld) als hij wat dumbells thuis heeft.

Laat maar weten als je nog meer ideeën nodig hebt.