Rib klachten rug

#1
Hallo allemaal,

Graag wil ik een vraag stellen over mijn aanhoudende klachten.
Al ruim een half jaar heb ik last van de ribben aan de linkerzijde. Bij het draaien van de romp of aanspannen van de linkerzijde heb ik een zeurende pijn bij de ribben.
Soms het gevoel dat er van binnen iets tegenaan drukt en een soort van opgezet gevoel in de linkerbuik. Natuurlijk al een paar keer naar de huisarts geweest en die gaf aan dat het de tussenrib spieren betrof. Dit omdat het met name bij het draaien van de romp gevoeld wordt. Vorige maand nog om andere reden een CT scan gehad van de buik en dan met name van de nieren. De CT scan gaf geen bijzonderheden in de buik. 3 jaar geleden nog een Colonscopie gehad. Ook al eens een paar maanden geleden naar de manueel therapeut geweest en deze kon niet ontdekken wat er aan de hand was. Mijn huisarts vertelde dat het de tussenribspieren betrof en deze vanaf de buitenkant niet bereikbaar zijn.
Mijn vraag is eigenlijk, kunnen dit inderdaad de tussenribspieren zijn? En zo ja, hoe lang kunnen deze klachten blijven bestaan?

Alvast dank voor de reactie.

Groet,
Rob

Re: Rib klachten rug

#2
Beste Rob,

Vervelend dat je al zo lang last hebt. De klachten zouden inderdaad vanuit de rug, de ribben of tussenribspieren kunnen komen. Ik ga er vanuit dat de manueel therapeut hiernaar gekeken heeft. De tussenribspieren kunnen inderdaad een probleem vormen maar zijn vaak het gevolg van een ander probleem zoals een rib die niet goed beweegt, een bovenrug die vast zit of een verkeerde ademhaling.
Wellicht dat osteopathie uitkomst kan bieden. Kijk eens op deze link:

https://www.hierhebikpijn.nl/praktijken/osteopathie

Succes!

Re: Rib klachten rug

#3
@Rob schreef: Hallo allemaal,

Graag wil ik een vraag stellen over mijn aanhoudende klachten.
Al ruim een half jaar heb ik last van de ribben aan de linkerzijde. Bij het draaien van de romp of aanspannen van de linkerzijde heb ik een zeurende pijn bij de ribben.
Soms het gevoel dat er van binnen iets tegenaan drukt en een soort van opgezet gevoel in de linkerbuik. Natuurlijk al een paar keer naar de huisarts geweest en die gaf aan dat het de tussenrib spieren betrof. Dit omdat het met name bij het draaien van de romp gevoeld wordt. Vorige maand nog om andere reden een CT scan gehad van de buik en dan met name van de nieren. De CT scan gaf geen bijzonderheden in de buik. 3 jaar geleden nog een Colonscopie gehad. Ook al eens een paar maanden geleden naar de manueel therapeut geweest en deze kon niet ontdekken wat er aan de hand was. Mijn huisarts vertelde dat het de tussenribspieren betrof en deze vanaf de buitenkant niet bereikbaar zijn.
Mijn vraag is eigenlijk, kunnen dit inderdaad de tussenribspieren zijn? En zo ja, hoe lang kunnen deze klachten blijven bestaan?

Alvast dank voor de reactie.

Groet,
Rob
Beste Rob,
Graag zou ik van jou willen weten of jouw klachten inmiddels weg zijn. Ik heb al twee jaar dezelfde klacht, maar dan bij mijn rechter ribben.
Groet Karin

Re: Rib klachten rug

#4
Ik heb ook al 10. maanden dezelfde klachten als Rob. Pijn aan de tussenribspieren waarschijnlijk... Voor mij nog niet echt duidelijk. Lijkt wel erger te worden na bewegingen. Al 21 manuele en/of fysiotherapie behandelingen gehad. Het is wel wat beter geworden. Maar pijnklachten en drukkend gevoel komen steeds weer terug. En zit aan rechterkant. Volgens manueel therapeut komt het wel vanuit de bovenrug daar helemaal vast zit. Heb ook spierknoop naast rechterschouder. Maar tevens heb ik nu wat klachten spier ofzo boven rechter bil. En voel ook regelmatig trekkend gevoel vanuit nek naar schedel.
Heb röntgenfoto gehad betreft eventuele breuk en echo gehad. Zou mri scan nog een optie zijn? Snachts trouwens nooit last. U zegt Osteopathie zou wellicht kunnen helpen. Maar is een chiropractor misschien ook een optie? Heb wel 1 behandeling bij chiropractor nu gehad maar had fikse na klachten ook uitgeput gevoel.
Graag een reactie!
Groet, Suzanna

Re: Rib klachten rug

#5
Hoi Suzanna,

Wat ontzettend vervelend dat je al zolang klachten hebt. Wat ik begrijp uit je verhaal is dat jij eigenlijk zelf nog geen duidelijk beeld hebt wat er nu precies aan de hand is. Hoe komt dit, als je al 21x bij een manueeltherapeut geweest bent.
Wat voor behandeling heb je al gehad bij de manueeltherapeut.

Een MRI gaat jou niet verder helpen helaas. Dit komt omdat je al de belangrijkste onderzoeken gehad hebt. Omdat je 's nachts geen problemen hebt is er niets wat een MRI kan uitwijzen wat jou kan verder helpen.

Kun je vertellen wanneer je precies problemen hebt? Wat zijn je beperkingen in het dagelijks leven? Je zegt dat je vermoed dat je na bewegen meer klachten hebt, kun je zeggen welke bewegingen dit zijn? Wat is jou werk, hobby etc.? Is er 10 maanden geleden is gebeurd wat de klachten heeft veroorzaakt? Of is er iets veranderd in de tijd voorafgaand aan je klachten? Covid gehad? Andere werkplek? Minder of juist meer bewogen?

Een manueeltherapeut, chiropractor en osteopaat lijken qua behandeling bij dit soort problemen heel veel op elkaar.

Misschien kan ik nog advies geven, maar dan heb ik wel wat meer informatie nodig (zie bovenstaande vragen)
cron