instabiele knie

#1
Vanwege een scheefstand bij het heiligbeen en heup word ik behandeld door een chiropractor.
Dat ging goed totdat ik ongelijke traptreden ging lopen en ik pijn kreeg aan zijkant rechter knie en uitstraling naar onderbeen.
Ch. dacht dat het aan de gespannen spier bovenbeen lag. Hij heeft deze gemasseerd.
Bij een afdaling van de trap thuis ging ik door mijn knie en deed ook mijn voet het niet meer.
Ik kon niet meer steunen en lopen met mijn rechterbeen. Het afrollen van mijn voet ging niet meer zoals het zou moeten.
En loop nu reeds drie weken met krukken.

Mijn huisarts dacht aan artrose knie, maar na de beoordeling van de ct scan was er maar een heel geringe artrose. Er wordt vandaag wel een mri gemaakt van mijn knie, om de omliggende weefsel etc. goed te kunnen beoordelen en de meniscus. Morgen krijg ik daar de uitslag van.

Nu heb ik altijd last van liespijn bij lange wandelingen (7km). Die maak ik al lang niet meer, want ik ben al 4 keer door mijn rechter enkel gegaan (verzwikt)
Nu is mijn vraag: kan de liespijn en de scheefstand van heiligbeen/heup te maken hebben dat ik zo door mijn knie en voet ben gegaan?

Heel graag uw advies.

Met vriendelijke groet,

Re: instabiele knie

#2
Beste Smivwa,

Wat een vervelende klachten, zeker nu je met krukken loopt. Naar aanleiding van jou verhaal zal ik het eerder zoeken in de oorzaak van de onderrug dan lokaal van de knie.
Wat is jou leeftijd? Als je voet het niet meer "doet' vermoed ik dat je een soort klapvoet hebt, dit kan komen door een zenuw beknelling rondom je knie maar vermoedelijk komt dit bij jou uit je rug. Dit verwacht ik doordat ook je heup, lies, heiligbeen mee speelt in dit verhaal. Hoe ben je behandeld voor je heiligbeen en heup bij de chiropractor?

Het kan dat er instabiliteit aanwezig is in die regio en dat dit door ongelijke traptreden verergert is. Een trap met ongelijke traptreden vraagt namelijk heel veel stabiliteit rondom je heiligbeen.

Mijn advies is om de rug tot en met de teen goed te laten onderzoeken of in het ziekenhuis of bij een fysiotherapeut.

Succes!