Pijn achter navel

#1
Goedenavond,

Ik heb sinds enkele weken last van pijn achter Mn navel, dit gaat van een opgeblazen gevoel tot zeurende pijn. En kan geen moment vinden wanneer ik er meer en minder last van heb, wel kan ik zeggen dat na een stressvolle dag dat ik de buik heb aangespannen ik wel altijd pijn heb achter mijn navel.

Nu ben ik de afgelopen 6 maanden 17 kilo afgevallen en ben daarbij nu nog een aantal kilo te zwaar, het afvallen ging trouwens wel zonder te sporten en alleen maar met het aanpassen van de voeding.

Ik heb nu sinds deze week elke dag last van pijn achter de navel, het begint in de ochtend met een opgeblazen gevoel en in de avond met een zeurende pijn. Als ik leeg ben doet het meer pijn, als ik wat eet wordt de pijn soms minder.

Nu begin ik mij sinds een aantal dagen af te vragen of het te maken kan hebben met mijn buikspieren en het vele afvallen. Mijn buik voelt namelijk vaak zwaar aan en voelt t alsof ik naar voren val, ik voel me instabiel waardoor ik soms ook pijn heb in mijn onderrug. Als ik mijn buik vast en omhoog houd neemt de pijn soms ook af.

Nu is mijn vraag, kan dit? Kan ik gewoon last hebben van spieren? En wat kan ik hier tegen doen?

Re: Pijn achter navel

#2
Beste Lisa,

Wat goed dat je zoveel bent afgevallen! Jammer dat je nu alleen klachten hebt gekregen. Pijn achter de navel kan ook komen door problemen met de darmen. Kijk of je anders reageert op bepaald voedsel. Of bespreek deze mogelijkheid eventueel met jou huisarts.

Daarnaast kan door de verandering van jou lichaam wel problemen ontstaan met de rug en buikspieren. Door verlies van de buikomvang moet het lichaam zich toch weer even aanpassen en weer de stabiliteit vinden zonder de extra omvang. Maar dit kan hinderlijk zijn, maar nog nooit van gehoord dat dit ook pijnklachten geeft.

Wat je kan doen, is proberen te gaan sporten. Zwemmen, fitness, pilates enz. Dit zijn sporten die jou buikspieren op een goede manier trainen. Als dit na enkele weken klachten vermindering geeft, weet je dat het daardoor kwam.

Succes!