Borstbeen gekneusd?

#1
Vorige week ben ik onderuit gegleden op de trap waarbij ik mezelf opgevangen heb met mijn linker arm aan de leuning. Hierdoor hing ik met mijn volle gewicht aan mijn linker arm en kwam er met flinke kracht een rek op mijn borstspier toen ik viel. Mijn eerste gedachte was een klaplong maar na een paar keer ademen leek het toch vooral paniek waardoor ik buiten adem was.

Sindsdien behoorlijke spierpijn gehad, die is nu weg maar wat overgebleven is is een pijnlijk gevoel precies in het midden van mijn borst. Niet aan de oppervlakte maar echt diep in borstkas. Ongeveer 10 cm onder m'n sleutelbeen. Wat vooral pijn doet is: omdraaien in bed, mijn kinderen optillen, op de bank gaan zitten (laatste stukje waarbij je rug naar achteren tegen de leuning aan gaat) en schokkende bewegingen zoals springen of de trap aflopen.

Ik ben niet buiten adem o.i.d.

Is dit een gekneusd borstbeen? Of eerder een spier? Ik heb de huisarts nog niet gebeld omdat ik denk dat er niet veel aan te doen is. Maar wil eigenlijk wel weten wat het precies is. Mocht het volgende week nog steeds zo pijnlijk zijn ga ik toch bellen. Hoop vooral dat er niet iets verschoven is ofzo.

Pijn is goed te handelen wanneer ik op tijd paracetamol pak maar bij bovenstaande bewegingen is de pijn niet te harden, ook niet met paracetamol kan ik er dan niet doorheen bewegen.

Het is nu 9 dagen geleden.

Re: Borstbeen gekneusd?

#2
Hoi,

Ik vind het persoonlijk nogal onverstandig om raad te vragen op een forum waar niemand onderzoek naar de oorzaak van je klachten kan doen.
Zo kom je dus ook niet te weten wat er precies aan de hand is, er kan hooguit gegist worden.
Ik zou toch echt naar huisarts gaan,zodat die kan bepalen of er foto's gemaakt zouden moeten worden of ander aanvullend onderzoek gedaan moet worden.
En dan niet tot volgende week wachten, maar nu bellen.
Tot je weet wat er aan de hand is, ook niet proberen er doorheen te bewegen,maar bewegen op geleide van de pijn.
Zo voorkom je dat ergere schade aan richt en straks chronische klachten houdt,mocht je toch ergens een breukje of spierscheuring hebben.
Als het dan "alleen maar" spieren blijken te zijn, zou je naar een fysiotherapeut kunnen gaan om te kijken of bijvoorbeeld met medical taping je pijnklachten verminderd kunnen worden.

Re: Borstbeen gekneusd?

#3
Hoi Elisa,

Wat vervelend van je val partij. Gezien hoe je gevallen bent, kan het vanalles zijn en ook je schouder zelf zal een optater hebben gehad. Een breuk zal het zeker niet zijn. Ik begrijp dat je het even wilt aankijken en daar is ook niet echt wat mis mee. Probeer in beweging te blijven wat lukt, niet door de pijn heen.

Zijn er dingen die de klachten verergeren?

Hopelijk zijn de klachten al wat afgenomen gedurende de tijd.