Zeer pijnlijke krampen in schuine buikspieren bij 's morgen opstaan

#1
Hallo,
Ik heb al sinds bijna 2 jaar last van zeer pijnlijke krampen in mijn schuine buikspieren net onder mijn ribben bij het 's morgens opstaan uit bed. Deze pijn trekt ook door naar het midden van mijn rug. Naarmate de dag vordert zakt het wel weg, maar heel pijnlijk bij het opstaan. Diverse onderzoeken in het ziekenhuis gehad waar niets uitkomt, behandelingen bij een osteopaat, fysiotherapeut, pijnpoli en acupuncturist. Verder oefeningen geadviseerd gekregen en uitgevoerd. Wandel veel. Dus gebrek aan beweging heb ik ook niet. Nieuw bed aangeschaft en zelfs naar een alternatief genezer geweest diverse keren. Niets helpt !
Zit verder goed in mijn vel, heb geen depressies of stress, dus daar ligt het ook niet aan, wat sommige hulpverleners aandragen.
Wie heeft hier ook last van of heeft het gehad, die mij kan helpen a.u.b.
Alle hulp of advies is welkom !
Alvast bedankt.

Re: Zeer pijnlijke krampen in schuine buikspieren bij 's morgen opstaan

#2
Hoi Sjannien,

Wat een ontzettend vervelende klacht. Zo vervelend als er geen oorzaak gevonden wordt. Helaas gebeurd dit nog geregeld in de medische wereld. Ons lichaam is heel mooi maar ook complex en pijn is heel complex.
Fijn dat er ieder geval niets ernstigs gevonden is, al zal dat dubbel voelen omdat je nu ook niet weet wat je moet doen om het te verminderen.

mentaal zit het wel goed zo te horen. Alleen jou pijnsysteem kan wel flink verstoord zijn na 2 jaar pijnklachten. Normaal is pijn een alarmsignaal, alleen door jaren een alarmsignaal te hebben afgegeven is het dit systeem overgevoelig geworden. Alsof je rookmelder te gevoelig staat afgesteld. Dan blijft die ook piepen zonder dat er brand is. Hoe dit systeem precies werkt met hersencellen en neuronen weten we helaas nog niet precies, maar we weten wel dat dit veranderd bij langdurig pijn.

Enige wat je dan kan adviseren is de focus van de pijn proberen af te halen (hoe moeilijk dit ook is) dus dat het systeem andersom gaat werken. Normaal geven de cellen in het lichaam een signaal aan de hersenen dat er pijn is. Nu moeten je hersenen een signaal naar de cellen gaan geven dat er eigenlijk geen pijn is. Terwijl dit een bewuste reactie is, en pijn een onderbewuste. Dit is een lastig traject, en kost tijd.

Hopelijk helpt het je iets