Pijn. In de borstkas na val

#1
Zo'n 6 weken geleden maakte ik kort na enkaar 2 maal een val op mijn linker kant van mijn borstkas. Ik heb eerder een rib gebroken, maar deze keer waren de klachten minder. Er was niet een speciale plek waar het pijn deed en na twee weken waren de klachten vrijwel verdwenen.
In de week daarna ben ik met snowboarden weer plat voorover op mijn borst gevallen. Daarbij voelde het alsof de linker long weer even moeite had met opstarten. Maar na enkele keren voorzichtig doorademen, ging ook de linker long weer mee doen.
Na de val kon ik met drukken vaststellen dat er op 2 a 3 punten op de 2e rib van onder (3e als je de zwevende mee telt) wat pijnlijke punten zaten. Ik vermoede daar breuken of scheurtjes.
De pijn was te verdragen en alleen bij hoesten of in elkaar drukken van de borstkas had ik er last van. Uit eerdere ervaringen met een gebroken rib weet ik dat er verder niet zo veel aan gedaan kan woden, dus ik ben niet bij een arts geweest.
Ik ben nu bijna 4 weken verder en vooral na het slapen, waarbij ik onbewust op de foute zij ga liggen, nemen de pijnklachten toe. De fractuur punten kan ik nog steeds vinden, maar ook het middenrif voelt nu beurs, net als de directe omgeving van de onderste 5 ribben, van voor tot achter. Zelfs als ik nu op de andere zij slaap voelt de linker zijde pijnlijk aan en ook overdag heb ik er nu meer last van.
Ik slik nauwelijks pijnstillers, maaroverweeg dit nu toch wel te gaan doen.
Hebben jullie een verklaring voor de toegenomen pijn en kunnen jullie iets adviseren?

Re: Pijn. In de borstkas na val

#2
Beste,

Gebroken/ gekneusde ribben zijn zo pijnlijk. Dit kan inderdaad enkele weken duren 6-8 weken is niet gek. Door de tijd heen hersteld het wel, maar de tussenrib spieren en andere structuren kunnen ook pijn gaan doen door het "verkeerd" gebruik. De ribben zullen minder bewegen als ze zo pijnlijk zijn, wat kan resulteren in een zogenaamde ribblokkade. (gewricht tussen de ribben en de wervelkolom) Dit geeft ook uitstraling in het gehele gebied. Als de ribben gebroken zijn is hier op het moment alleen weinig aan te doen, voordat dit behandeld kan worden moet de rib wel volledig geheeld zijn. Het gebied erom heen zou wel eventueel behandeld kunnen worden wat pijnverlichting kan geven.

Succes!