Piriformis syndroom ?

#1
Beste . Ik heb sinds enkele maanden met tussendoor enkele weken geen klachten pijn in de rechter bil met uitstraling naar 't onderbeen . Vooral rond de enkel.
De klachten zijn weer teruggekomen en zelfs erger dan de vorige keer . Daarbij heb ik mijn rechteronderbeen verzwaard en verdoofd . Wat ik ook wil zeggen
ik heb ook veel artrose in de rug . Ik heb reeds 'n infiltratie gehad . Meerdere soorten pijnstillers ingenomen en 't helpt allemaal niet . Ik ben echt vertwijfeld.
Nu moet ik nog 'n MRI laten maken van 't bekken, spieren en zenuwen . Ik ben ook reeds bij 'n fysische geneesheer geweest en die heeft de MRI voorgeschreven.
Ik ben ook moedeloos geworden. Kunt u me toch goede raad geven en zeggen wat ik 't beste kan doen. Ik kan zo niet leven.

Graag zou ik van u 'n antwoord willen ontvangen . Ik woon in België.

Mijn hartelijke dank op voorhand .

Met vriendelijke groeten . Gaby Vanwijck.

Re: Piriformis syndroom ?

#2
Beste mevrouw Vanwijck,

Vervelend om te horen dat uw klachten niet minder worden. Bij uitstralende pijn in het been kan het probleem op verschillende plekken zitten. Het zou kunnen dat deze klachten vanuit de onderrug komen en veroorzaakt worden door een prikkeling/beknelling van een zenuw aldaar (door artrose of hernia). Wanneer dit het geval is dan zou dit op een MRI zichtbaar kunnen zijn. Vaak helpt het om wat mobiliserende oefeningen te doen om de onderrug wat soepeler te maken en om wat spierversterkende oefeningen (rompstabiliteit) om de rug wat sterker te maken. Ook geldt het advies om in beweging te blijven en houding en beweging regelmatig af te wisselen.

Het is ook mogelijk dat de zenuw die naar het been loopt op een andere plek geprikkeld wordt, bijvoorbeeld in de bil. Dit is bij het piriformissyndroom het geval. De klachten die hierbij horen kunnen veel lijken op een zogenaamde hernia. Het kan soms helpen om de bilspieren wat te masseren (bijvoorbeeld met een tennisbal tegen de muur) en wat rekoefeningen voor deze spieren te doen. Daarnaast is het belangrijk om niet te lang achtereen te zitten, maar regelmatig van houding te wisselen.

Hopelijk kan op basis van de MRI een oorzaak gevonden worden. Hierdoor is het starten van de juiste therapie mogelijk.