benen niet van de grond krijgen

#1
Als ik op mijn rug lig, lukt het mij niet op beide benen van de grond te tillen. Het is een oefening op deze site en er wordt gevraagd of het de pijn verergerd/veroorzaakt, maar ik krijg mijn benen echt niet van de grond. Weet iemand waar de oorzaak ligt? Buikspieren, heup, bekken, bil??

Re: benen niet van de grond krijgen

#2
Je kunt echt beter naar een fysiotherapeut toegaan dan zo maar oefeningen gaan doen zonder dat je de oorzaak van je klachten weet!
Heb je bijvoorbeeld een hernia, kun je met verkeerde oefeningen de schade nog veel groter maken.
Daarnaast is het handig om te weten welke spieren bij jou getraind moeten worden, de rug of de buik of beide.
Oefeningen van een app of forum lijken handig, maar pas nadat er "in het echt" is gekeken welke oefeningen voor jou geschikt zijn.

Re: benen niet van de grond krijgen

#3
Hoi Anoniempje,

Er kunnen verschillende oorzaken hiervoor zijn. (klopt dat deze in de check gevraagd wordt) vaak komt het door kracht in de buikspieren als het niet lukt. Of de heupspieren.
Alleen om de buikspieren goed te laten functioneren heb je goede rug, bil, heup, bekken stabiliteit nodig.

Blijkbaar heb je wel ergens klachten, anders doe je de check niet ;)

Re: benen niet van de grond krijgen

#4
Fysiotherapeute schreef:
09 okt 2023, 09:23
Hoi Anoniempje,

Er kunnen verschillende oorzaken hiervoor zijn. (klopt dat deze in de check gevraagd wordt) vaak komt het door kracht in de buikspieren als het niet lukt. Of de heupspieren.
Alleen om de buikspieren goed te laten functioneren heb je goede rug, bil, heup, bekken stabiliteit nodig.

Blijkbaar heb je wel ergens klachten, anders doe je de check niet ;)
Ja dat klopt. Ik heb regelmatig pijn in de lies bij het schaambeen en was benieuwd wat de oorzaak kan zijn. Ik ben 66 jaar en vrouw. In 2017 ben ik geopereerd aan een liesbreuk (met matje) en ben als de dood om weer een liesbreuk te krijgen/hebben.
cron