Heftige uitstralende pijn vanuit bil

#1
Dag, een half jaar geleden ben ik tijdens het hardlopen gevallen en heb ik mijn kuitbeen gebroken. Mijn onderbeen heeft na de val ongeveer een maand in het gips gezeten (geen loopgips). Na het verwijderen van het gips mocht ik weer voorzichtig gaan lopen en ben ik, onder begeleiding van een fysiotherapeut, mijn been weer volledig gaan gebruiken. Eigenlijk direct nadat ik weer enigszins mobiel was, ontstonden er ernstige klachten in mijn onderrug. Deze werden waarschijnlijk veroorzaakt door een verkeerde houding toen mijn onderbeen in het gips zat en ik veel met mijn been omhoog heb moeten zitten. Ook voor deze klachten heb ik fysiotherapie gehad met een goed resultaat.

Zo'n 6 weken geleden ontstond er, schijnbaar vanuit het niets, een heftige vanuit mijn bil uitstralende pijn bij (vooral) het staan en lopen. De pijn verspreidt zich via de achterkant van mijn bovenbenen en mijn kuit naar de voorzijde van mijn enkel en de bovenkant van mijn voet. (Voor de volledigheid: Het betreft hier niet de zijde van het gebroken kuitbeen). Wanneer ik enige tijd (enkele minuten) rechtop sta, loop, mij omdraai in bed of op een bepaalde manier mijn rug of been draai/beweeg, ontstaat er een hevige, aanhoudende pijn vanuit mijn bil tot aan mijn voet, waardoor ik moet stoppen met bewegen. Ik ben hiervoor naar de huisarts geweest, die wel een tennisarm diagnosticeerde, maar geen bijzonderheden kon vaststellen aan mijn rug of been. Een hernia was volgens hem uitgesloten, omdat ik goede reflexen had en geen krachtverlies in mijn been. Omdat er ook geen sprake was van een chronische aandoening, leek een verwijzing (naar bijv. een fysiotherapeut) hem niet geïndiceerd. Hij adviseerde mij om zoveel mogelijk in beweging te blijven, evt. met een pijnstiller (paracetamol) en, als de klachten na een aantal weken niet zouden afnemen opnieuw een afspraak te maken. Een foto laten maken van mijn (onder)rug achtte de huisarts niet zinvol. Naar verwachting zouden de klachten vanzelf wel overgaan. Ik heb vervolgens zelf maar een afspraak gemaakt met de fysiotherapeut. Wekenlange fysiotherapie (bestaande uit massages om de spieren in mijn onderrug soepeler te maken, dry needling en oefeningen) heeft helaas niet geleid tot een vermindering van de klachten. De klachten nemen toe en zijn met paracetamol niet te onderdrukken, waardoor het steeds moeilijker wordt om in beweging te blijven.

Herkent iemand deze klachten?

Re: Heftige uitstralende pijn vanuit bil

#4
Hoi,

Ik zou een manueeltherapeut vragen eens naar het kopje van je fibula te kijken.
Als deze niet goed staat, kan dat voor uitstralende pijn zorgen.
Even als vast zittende s.i. gewrichten.
Dit gaat met massages en dryneedling niet over,omdat dat alleen spieren behandelt.
Als je fysio niet op dit idee is gekomen om te onderzoeken, zou ik naar een fysio/manueeltherapeut gaan.

Groetjes Elise

Re: Heftige uitstralende pijn vanuit bil

#5
Elise schreef:
07 jul 2023, 19:44
Hoi,

Ik zou een manueeltherapeut vragen eens naar het kopje van je fibula te kijken.
Als deze niet goed staat, kan dat voor uitstralende pijn zorgen.
Even als vast zittende s.i. gewrichten.
Dit gaat met massages en dryneedling niet over,omdat dat alleen spieren behandelt.
Als je fysio niet op dit idee is gekomen om te onderzoeken, zou ik naar een fysio/manueeltherapeut gaan.

Groetjes Elise
Dank voor je reactie, Elise. Het punt is juist dat de fibula in mijn linkerbeen gebroken was en dat de klachten zich nu aan de rechterkant voordoen. De breuk is goed hersteld en ik heb hier eigenlijk nauwelijks nog last van. Na mijn val is het rechterbeen in het ziekenhuis onderzocht en behalve een oppervlakkige wond aan mijn knie zijn er geen afwijkende zaken gevonden. De pijn straalt ook duidelijk uit vanuit mijn onderrug/bil en niet vanuit mijn kuit(been)/enkel. Dat de fysiotherapeut dry needling heeft ingezet, snap ik wel. De spieren in mijn onderrug, heup en kuit zijn iedere keer behoorlijk verkrampt, ondanks dat ik de oefeningen trouw doe en probeer in beweging te blijven.

Re: Heftige uitstralende pijn vanuit bil

#6
Hoii! Klinkt voor mij grotendeels (helaas) erg bekend, ook al hebben we niet precies hetzelfde verhaal. Ong een jaar geleden heb ik zelf een pittige enkelblessure opgelopen/ook met val 1 kant uit, waarna ik binnen een aantal maanden ook andere klachten kreeg. Ik kan een heeeel lang verhaal typen over wat ik allemaal had en kreeg (rug, uitstraling, bekkenpijn, bilpijn, heup etc etc (alles gaat tuurlijk compenseren en proberen te stabiliseren) maar bij mij was ook vooral het bewegen een trigger. (Ook zitten, ook staan). Ik was bezig met oefentraject voor de enkel wat daar super voor geholpen heeft. Deze, toen beginnende, klachten ook aangegeven. Deze werden helaas met het oefenen alleen maar erger.

Volgens de huisarts ook geen hernia, goede reflexen, testjes etc. Ibuprofen mee en idd advies zvm bewegen. Ik ben helaas kort daarna thuis komen te zitten van werk omdat het echt niet meer ging. Ik zal je nog heel veel meer info besparen, maar wat mij uiteindelijk geholpen heeft is toch heeel veel rust, en zvm bewegen ja, binnen de pijngrens. Dat was helaas erg weinig in het begin. Ik ben eerst gaan focussen op het goed functioneren/bewegen van het lijf. Dus ik denk idd dat chiropractie/manuele therapie wel heel nuttig gaat zijn mocht je dat nog niet geprobeerd hebben. Als je lijf niet goed beweegt dan kunnen de oefeningen en beweging hun werk ook niet echt doen en misschien juist irriteren (ookal moet je natuurlijk dagelijks wel bewegen).

Daarbij heb ik wel zelf een scan en foto laten maken bij Spine Centre Amsterdam. Hier kun je veel sneller terecht dan bij de neuroloog en vond het erg prettig. Je vraagt een verwijzing en je krijgt meteen een foto/scan en daarna de uitslag en evt behandelplan.
Ook heb ik daar andere pijnstillers/ontstekingsremmers voorgeschreven gekregen die goed hielpen en in vergelijking met andere weinig bijwerkingen gaven.

Hier kwam ook wel degelijk wat uit de scan wat paste bij mijn klachten (wat degeneratie, scheur en uitstulping (wat dus heel goed wel een hernia heeft kunnen zijn! Zei de orthopeed). Toen ik daar inmiddels terecht kwam was ik namelijk al 2 maanden thuis.
Je moet je niet blind staren op een scan, omdat veel mensen afwijkingen hebben waar ze geen last van hebben, bijv. Maar ik wou na zoveel maanden pijn en behandelingen gewoon weten wat er wel of niet aan de hand was. Wat mij uiteindelijk denk ik het meest op weg heeft geholpen is de chiropractor , waar ik echt een paar keer per week naartoe ben gegaan. Binnen een aantal weken ben ik 75% van mijn klachten af. Daarbij ben ik eerst gewoon langzaamaan meer stukjes gaan lopen, etc. Fietsen ging bij mij makkelijker, dus dat deed ik ook. Eerst 5 min, dan 10, etc etc. Ik deed heel lang alleen mobiliserende oefeningen voor de rug/SI bekken, en deze doe ik nog steeds dagelijks. Cat cow, etc. Pas na een hele tijd, en toen ik echt wat meer kon, af en toe lichte spierkracht oefeningen voor de heupen/billen etc om te zorgen dat de boel wat stabieler wordt. Ik heb ook een aantal rekoefeningen gevonden die mij hielpen. Frogpose (maar dan een lichte versie, half pigeon pose, en pigeonpose. Nu wil ik binnenkort de fysio weer oppakken om verder/specifiek te oefenen.

Bij mij bleek oa het bekken gebied niet goed te functioneren. Dit kan ook weer doorwerken naar de rug. Waarschijnlijk komt dit van de val/compenseren, verkeerd looppatroon en wat onstabiele enkel. Na weken weinig doen en dus niet fit ineens weer meer bewegen/zwaar werk etc etc. Etc.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Ik wil je iig veel sterkte wensen want ik weet hoe ontzettend vervelend zo veel pijn doen en vooral: luister echt naar je lichaam!! Het is echt je prioriteit. Ga niet de hele tijd over je grenzen. Neem je rust, Geeft 10 min lopen je pijn, loop er 5, loop er later nog 5 (bij wijze van).

Het is voor mij een erg pittige tijd geweest maar het komt uiteindelijk goed!

Re: Heftige uitstralende pijn vanuit bil

#7
Groetjes, Selma ;) (vergeten in te loggen).

Mocht het trouwens blijken iets met het bekken te maken te hebben wat best wel vaak voorkomt geloof ik na een val, dan is natuurlijk de bekkenfysio ook heel nuttig!! Hier ben ik ook een paar keer geweest en heb ik ook erg veel aan gehad :).

Wat dacht jouw laatste fysio eigenlijk dat het probleem was? Waarvan je oefeningen, massage etc hebt gehad?
Laatst gewijzigd door Selma op 09 jul 2023, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Heftige uitstralende pijn vanuit bil

#8
Hoi,

Juist omdat het je andere been is, klinkt het heel logisch dat je nu daar problemen hebt!
Je hebt waarschijnlijk toen met krukken gelopen en bent daarna je been weer langzaam gaan belasten.
Waarbij je dus constant meer gewicht hebt gehad op het been waar je nu last van hebt.
En daardoor heb je ook steeds je rug en bekken scheef belast.
En ik kan je uit ervaring vertellen dat zowel bekkenpijn, s.i. pijn als pijn van het fibula kopje erg veel lijken op hernia pijn. Heb het allemaal zelf gehad. Ook het fibula kopje lijkt uit de rug te komen! En zeer weinig artsen of fysio's denken daar aan.
Wat je zegt over alleen dry needling, blijf ik het niet mee eens. Want als je gewrichten de klachten veroorzaken, helpt het niet om alleen de spieren te behandelen. Net zo min als het andersom helpt alleen gewrichten los te maken,terwijl de spieren nog vast zitten.
Ik zou persoonlijk naar een fysio/manueeltherapeut gaan, die je hele lichaam van top tot teen nakijkt, zowel alle gewrichten als de spieren.
Omdat door een compensatie houding tijdens de revalidatie op een heel andere plek dan jii denkt de oorzaak van je huidige probleem is gaan zitten.

Groetjes Elise
cron