Spieren

#1
Al een tijdje heb ik last van mijn bil, bekkenkam, lies en voorkant bovenbeen links.
Rechts is het ook een bilspier en lichte tintelingen in mijn been.
Ik heb nu meerdere malen dry needling gehad, steunzolen gekregen.
Ik heb triggerpoints in mijn bilspieren. Mijn rug was hol. Inmiddels in mijn rug recht. Mijn rug doet ook geen pijn meer. Alleen die bilspieren blijven opspelen. Ik kan een dag veel doen en nergens last van hebben, maar ook zomaar veel last hebben. Met name links waar de iliiopsoas loopt. De fysio denkt niet aan hernia of ischias.
Ik heb sinds het dry needlen het idee dat mijn bilspieren blijven reageren.
Mijn heupen zijn goed volgens hem. Ik moet ook rekken. Alleen het been naar mijn andere borst trekken gaat links slecht, dan krijg ik juist last van mijn lies pezen.
Kan dit ook van mijn si gewricht afkomen?

Re: Spieren

#2
Ter aanvulling

Lopen gaat wel, soms trekt die lies, bovenbeen dan ook. Het is meestal bij zitten of liggen.
Bij hurken voelt het met of die spieren aan de zijkant van mijn bil en met erboven onder mijn broekrand als een strak elastiekje uit elkaar worden getrokken. Het rekken wat ik nu twee maanden doe lijkt ook averechts te werken, als ik geen last van en rek heb ik het nadien weer wel

Re: Spieren

#3
Beste Comire,

Bedankt voor het uitgebreide verhaal. Vervelend dat het niet echt opschiet. Om meteen te zeggen, iedereen heeft triggerpoints zitten. Die heb je vaak wat meer op de pijn locatie, maar het gehele lichaam zit er vol mee als je ze gaat opzoeken. Forse triggerpoints kan pijnklachten geven, maar de triggerpoints ontstaan niet vanzelf. De onderliggende oorzaak moet wel aangepakt worden. Na een triggerpoint behandeling kun je meestal beter bewegen of is er minder pijn, waardoor de oorzaak ook herstelt.

Diagonaal rekken (zoals knie naar je tegenoverliggende schouder brengen) kan inderdaad klachten in SI verergeren. Maar pijnklachten van de SI voel je niet vaak in je lies. Dit kunnen de pezen in de lies zelf zijn, maar ook de heup geeft pijnklachten in de lies. Heb je ook pijnklachten in de lies als je de knie gewoon recht naar je borst trekt?

Als je bij hurken last hebt, zal ik eerder vermoeden dat het klachten vanuit de rug zijn. Geen hernia of ischias dat zit verder je been in. Maar de rug kan wel uitstralende pijn geven naar de bovenbeen regio. Voornamelijk wat hoger in de onderrug geeft de uitstralende pijn in jou pijn regio. En het SI kan een rol hierin spelen.

Succes!

Re: Spieren

#4
ik heb veel pijn in onderug en billen ik ben door de MRI can geweest ik geen last vna hena wel van actrose in het ziekenhuis zeggen ze dat er zenuwenen knel zit ik ga naar de fiso maar help even en slapen kan ik bijna niet ik weet net meer

Re: Spieren

#5
Beste Trudie,

Wat vervelend. Helaas werkt fysiotherapie vaak niet snel. Je kan eventueel pijnstillers slikken tegen de pijn. En voornamelijk in beweging blijven om de spieren van de onderrug en billen soepel te houden. Wanneer je elke dag minimaal 30 min aan een stuk wandelt en de oefeningen van de fysio doet moet het snel beter gaan.

Succes!
cron