Overbelasting gluteus medius

#1
Beste meneer, mevrouw,

Mijn gluteus medius is al 3 jaar lang overbelast. 6 maanden geleden werd dit geconstateerd.
Echter val ik snel terug met opbouwen, dan schiet mijn gluteus medius vast en krijg ik klachten rug en knie. Ik doe een coordinatieoefening en abductieoefening.

Mijn vraag:
Hoe kun je weten of de gluteus medius voldoende herstelt is na een training, om de volgende training te doen. Ik houd nu 3 rustdagen er tussen, maar dit gaat 4 trainingen goed en dan val ik weer terug, omdat de gluteus medius weer te vast zit.

Dank is groot.

Groet Hans

Re: Overbelasting gluteus medius

#2
Hoi Hans,

wat vervelend om te horen dat het optraden nog niet echt een constant resultaat geeft. Het is wel van belang te weten wat de mogelijke oorzaak is voor het vastzitten van de gluteus medius is, je bilspieren hebben namelijk een zeer belangrijke functie als stabilisator van je bekken en bij het coördineren tijdens bijvoorbeeld lopen. Hiermee bedoel ik te zeggen dat er (indien dit nog niet gedaan is) er ook vanuit andere elementen behandeld kan worden, denk hierbij aan mobiliteit wervelkolom en bekken of lokale spierbehandeling voor de gluteus medius als bijvoorbeeld massage, dry needling of stretch-oefeningen. Allerlei behandelopties die een grote invloed uitoefenen op het functioneren van de bilspieren.
Want als ik je goed begrijp wordt er voornamelijk getraind voor een spier die reeds 3 jaar overbelast is, of zie ik dat verkeerd?

Groet

Re: Overbelasting gluteus medius

#3
de Fysiotherapeut schreef:
30 jan 2020, 10:15
Hoi Hans,

wat vervelend om te horen dat het optraden nog niet echt een constant resultaat geeft. Het is wel van belang te weten wat de mogelijke oorzaak is voor het vastzitten van de gluteus medius is, je bilspieren hebben namelijk een zeer belangrijke functie als stabilisator van je bekken en bij het coördineren tijdens bijvoorbeeld lopen. Hiermee bedoel ik te zeggen dat er (indien dit nog niet gedaan is) er ook vanuit andere elementen behandeld kan worden, denk hierbij aan mobiliteit wervelkolom en bekken of lokale spierbehandeling voor de gluteus medius als bijvoorbeeld massage, dry needling of stretch-oefeningen. Allerlei behandelopties die een grote invloed uitoefenen op het functioneren van de bilspieren.
Want als ik je goed begrijp wordt er voornamelijk getraind voor een spier die reeds 3 jaar overbelast is, of zie ik dat verkeerd?

Groet
Bedankt voor je bericht,

De oorzaak is hoogswaarschijnlijk een coordinatieprobleem. Door een verminderde coordinatie gaat deze spier vastzitten bij overbelasting. Door de oefeningen en sochtend en savonds 2m rekken, komt deze gluteus medius na enkele traingen los en verbetert de doorbloeding in mijn rug en benen. Echter na een aantal trainingen schiet hij toch weer vast. Met de lying abductie deed ik 3x20. En de coordinatieoefening op step ook 3x20. Maar ik had de focus te veel op kracht met de abductie. Misschien moet de focus meer op coordinatie liggen en juist minder kracht, omdat die daar snel overbelast van raakt? Ik ben nu van 3 setjes abductie naar 2 gegaan en meer focus op coordinatie. Het lichaam heeft misschien langer tijd nodig, omdat het lang uit de running is geweest..

Re: Overbelasting gluteus medius

#4
Hoi Hans,`

ik denk dat je daar zelf zeker al een punt hebt, door te stellen dat de focus wellicht van kracht naar coördinatie (functie) moet. Je moet je voorstellen dat de bilspieren met name gericht zijn op stabilisatie en coördinatie bij lopen, en van daaruit meer een stabiele basis vormen dan dat ze echt veel kracht moeten leveren. Mijn advies is verder, probeer altijd in een keten te trainen, dus niet alleen de bilspieren (en zeker niet alleen aan de aangedane zijde), maar ook een gedegen trainingsprogramma van de core (buik- en rugspieren) alsmede hamstrings en bovenbenen mag niet ontbreken. Succes!

Groet

Re: Overbelasting gluteus medius

#5
de Fysiotherapeut schreef:
31 jan 2020, 10:43
Hoi Hans,`

ik denk dat je daar zelf zeker al een punt hebt, door te stellen dat de focus wellicht van kracht naar coördinatie (functie) moet. Je moet je voorstellen dat de bilspieren met name gericht zijn op stabilisatie en coördinatie bij lopen, en van daaruit meer een stabiele basis vormen dan dat ze echt veel kracht moeten leveren. Mijn advies is verder, probeer altijd in een keten te trainen, dus niet alleen de bilspieren (en zeker niet alleen aan de aangedane zijde), maar ook een gedegen trainingsprogramma van de core (buik- en rugspieren) alsmede hamstrings en bovenbenen mag niet ontbreken. Succes!

Groet
Bedankt voor je uitleg en advies. Ik ga er mee aan de slag :)

Groetjes Hans