Pijn bil met uitstraling rechterbeen

#1
Tja,... ik kan me in de rij scharen geloof ik. Al wat jaren last bij langdurig zitten van bil met uitstraling naar mijn rechterbeen. Ongeveer een jaar geleden werd het, met name bij het hardlopen zo erg, dat ik hiermee moest stoppen. Fysiotherapie minstens 15 keer, aantal keren met dry needling geen resultaat. MRI gemaakt, hernia is uitgesloten. Begonnen met yoga en core trainingen, na een flinke periode werd de pijn minder en mocht ik uiteindelijk weer voorzichtig hardlopen (dribbelen). Het leek erop dat de blessure voorbij was, in ieder geval was de pijn weg. Tijdens de vakantie 2 x een stukje van 6 km. hardgelopen, heerlijk! Geen enkel probleem.
2 dagen later was ik weer terug bij af. Ik kan geen stap meer hardlopen, dus weer gestopt. Yoga en core ben ik de hele tijd blijven doen. Inmiddels onder behandeling bij een chiropractor die me glucose injecties geeft. Tot nu toe helaas geen resultaat. Wie weet er nog raad....?

Re: Pijn bil met uitstraling rechterbeen

#2
Beste Andries,

Wat vervelend dat de klachten weer zijn terug gekomen. Wat is de oorzaak van de pijn? Is dit bekend? Ik vermoed vanuit jou verhaal dat het https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... s-syndroom of https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... ing-letsel bij eventueel hamstringletsel, gaat het om de aanhechting aan het bekken.

Pijn in de bilregio komt voornamelijk door een disblans tussen de spieren van de onderrug, bekken en heup. Core stability is hiervoor een goede behandeling, maar deze oefeningen moeten wel specifiek op jou klachten aangepast zijn. Daarna moet jou looptechniek bekeken worden en de beweeglijkheid van de onderrug, bekken en heup moet onderzocht worden.

Hoe heb jij je hardlopen opgebouwd? De overstap van voorzichtig dribbelen naar 2x 6km hardlopen is een veelte grote overstap. Pijn in de bil bij hardlopen is vaak een overbelasting.

Dus vermoedelijk heb je weer een overbelasting, dus rust en verder met core en yoga. Probeer de overstap na het hardlopen rustig te doen. Van rustige yoga en core oefeningen naar intensief hardlopen is voor pezen een grote overgang. Probeer hier een geleidelijke overgang in te maken. Met het hardlopen krijgen de spieren en pezen 8-12 maal het lichaamsgewicht te verduren. Bij yoga en core is dit minder dan 1 maal het lichaamsgewicht.

Succes ermee, hopelijk herstel je snel en kun je rustig het hardlopen oppakken.

Re: Pijn bil met uitstraling rechterbeen

#3
Dank voor je reactie. Ik heb mijn hardlopen opgebouwd met loopjes van 3 , 4 naar 6 km. Tot dan toe geen reactie. Tot het opeens mis was en ik terug bij af ben (of misschien wel daarvoor). Ik houd nu gedwongen rust (merk overigens geen verbetering). Als het weer kan, zal ik nog voorzichtiger in de opbouw zijn. Zijn er nog andere behandel mogelijkheden?