ischialgie en fietsen

#1
Beste kundige lezer,
Sinds een week heb ik last van Ischialgie; een samenhang van beknelling en pijn die ik in de linkerbil en achterkant linkerbovenbeen gewaar word, in zit en in stand, welke komt en gaat en zich niet zo makkelijk laat opheffen door positiewijziging. Van de onderrug heb ik niet zo veel last.
Mijn vraag: kan het veel kwaad om hiermee op de racefiets te fietsen, in die zin of ik de kans loop bepaalde structuren te beschadigen of de klacht te doen verergeren?
Ik ben gewend om ongeveer 4 uur achtereen te fietsen op de racefiets.
Met dank voor jullie aandacht en mogelijke antwoord, groet ik vriendelijk, Hans.

Re: ischialgie en fietsen

#2
Hoi Hans,

Hoe is het met de klachten als je op de racefiets zit?

Vaak is fietsen geen probleem. Wat ik je wel zal adviseren is om je onderste buikspieren te trainen. (heel tap oefening bijv.) Maar om dit goed aan te leren is een afspraak bij een fysiotherapeut wel aan te raden. De oefeningen zien er vrij eenvoudig uit, maar je moet ze wel goed doen om ze effectief te laten zijn.
Je kan eventueel een fysiotherapeut hier vinden. www.hierhebikpijn.nl/praktijken.

Als fietsen de klachten verergert is het advies om dit niet te doen. Als de klachten na een uur komen, mag je en uur fietsen, als ze na 2 uur komen is het advies tot 2 uur fietsen etc. etc.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Re: ischialgie en fietsen

#3
Hoi schrijver (of schrijfster),
Dankjewel voor de reactie en voor het advies.
Toch nog een vraag over jouw laatste richtlijn; bedoel je te zeggen dat als tijdens het fietsen de klachten na een uur komen, dit het signaal is om de duur van het fietsen te beperken tot één uur (en analoog hieraan de situatie waarin de klachten na twee uur optreden)?

Tot nog toe ervaarde ik niet zo veel problemen tijdens het fietsen zelf, maar speelden de klachten wel wat meer op als naweeën van het fietsen op de racefiets.
Mijn grootste onrust zit 'm in de gedachte of ik door het fietsen bepaalde structuren (in de onderrug of aan de betrokken zenuw) kan beschadigen of niet, waardoor ik het onderliggende probleem zou kunnen vergroten.

Met nogmaals mijn dank voor de gegeven reactie,
groet ik vriendelijk, Hans.

Re: ischialgie en fietsen

#4
Omdat ik zie dat ik mijn tweede reactie als 'anonieme gebruiker' vermeld staat, plaats ik deze nogmaals:

Hoi schrijver (of schrijfster),
Dankjewel voor de reactie en voor het advies.
Toch nog een vraag over jouw laatste richtlijn; bedoel je te zeggen dat als tijdens het fietsen de klachten na een uur komen, dit het signaal is om de duur van het fietsen te beperken tot één uur (en analoog hieraan de situatie waarin de klachten na twee uur optreden)?

Tot nog toe ervaarde ik niet zo veel problemen tijdens het fietsen zelf, maar speelden de klachten wel wat meer op als naweeën van het fietsen op de racefiets.
Mijn grootste onrust zit 'm in de gedachte of ik door het fietsen bepaalde structuren (in de onderrug of aan de betrokken zenuw) kan beschadigen of niet, waardoor ik het onderliggende probleem zou kunnen vergroten.

Met nogmaals mijn dank voor de gegeven reactie,
groet ik vriendelijk, Hans.

Re: ischialgie en fietsen

#5
Hoi Hans,

Om je meteen duidelijkheid te geven. Nee, je kan niets kapot maken door het fietsen op een racefiets. Op één uitzondering na en dat is als je been volledig gevoelloos wordt. Ik heb dit nog nooit meegemaakt en moet niet kunnen in de praktijk. Maar als dit voor jou toch om een of ander reden van toepassing is, dan is het direct stoppen.

En ja dat bedoelde ik precies, laat pijn de duur van je fietstour bepalen. Dit, omdat pijn in je rug en/ of been er voor gaat zorgen dat je lichaam gaan compenseren, dit geeft op den duur andere klachten.

Geniet van je fietstochten :)