nekspieren trainen

#1
Ik heb al langere tijd last last van cervicaal houdingssyndroom (gaat ook gepaard met tmd-klachten). Heb al meerdere therapieën achter de rug, let nu goed op mijn houding (vooral achter de PC), doe al ruim 1 jaar stretch- en rekoefeningen voor mijn nek en schouders. Desondanks niet veel verbetering. Mijn nek blijft stijf en pijnlijk. Kaken blijven ook gespannen. Welke oefeningen kan ik doen om mijn nekspieren te versterken?

Re: nekspieren trainen

#2
Beste Caro,

Wat vervelend dat je nog steeds klachten hebt. Hoe komt het dat je kaak zo gespannen is? Dit kan namelijk ook nekklachten veroorzaken. Als je veel klemt op je kaken of tanden knarst kan dit problemen van de kaakspieren geven. Deze spieren zitten ook aan de nek vast, waardoor gespannen kaken de oorzaak kan zijn voor je kaakproblemen.

Misschien moet je dit eerst uitzoeken, als er al verhoogde spanning is moet je heel gericht trainen en juist niet de spieren die al gespannen zijn. Deze moet je eerst kunnen ontspannen. Dus ik kan ook niet op deze wijze zeggen welke oefeningen voor jou goed zijn.

Succes!