Al enige tijd last van Nek

#1
Sinds 2 maanden last van mijn nek. Het begon met af en toe pijn naar continu spanning op de nek gedurende de hele dag. Als ik zit dan gaat het wel maar met bewegen van het hoofd maakt de nek een 'knoepend' geluid dus niet knisperend. Een 'plioep' zeg maar. Het bijzondere is dat de nekpijn een paar dagen startte na mijn hernia/ichsias in de onderug met uitstraling naar 1 been. Het gekke is dat de hernia na 8 weken veel minder werd en ik daar af en toe nog een beetje last van heb. Als mijn onderrug zeurt, zeurt mn nek ook erger. Kan het met elkaar in verband staan? Ook als zijn de andere klachten veel minder? Ik ben al bij de huisarts geweest die wil nog geen foto laten maken, eerst oefeningen bij de fysio. De podoloog zag dat ik hypermobiel ben maar heupen staan wel recht, wel draait 1 wat meer naar binnen.
De fysio is nu 2 weken op vakantie maar maak mij een beetje druk om de pijn. Misschien herkent iemand het hier en kan die wat duidelijkheid geven..

Re: Al enige tijd last van Nek

#2
Hoi,

Ja ik herken dat zeker!
En de hypermobiliteit kan ook zeker een rol spelen, bij zowel je rug als nek klachten.
Ik heb bekkeninstabiliteit en daardoor 3 hernia's in mijn onderrug gehad. En door de onstabiliteit onderin mijn rug zeurt dat ook door naar mijn bovenrug, nek en schouders.
De fysio is al jaren "mijn beste vriend", die zorgt dat onderin mn rug spieren sterker worden/blijven door oefeningen en tevens dat andere spieren los blijven (boven rug, nek ,schouders). Daar zit te veel spanning omdat die spieren helpen de zwakkere delen stabiel te houden.
Ik zou me daar dus niet extra druk om maken,want druk maken zorgt voor meer ongewenste spierspanning.
Heb je geen huiswerk oefeningen van je fysio? Want ik merk het direct dat als ik niet mijn core stabilty oefeningen doe, het gaat trekken in de rest van mijn rug!
En je zou misschien een afspraak kunnen maken bij een collega van je fysio, als die op vakantie is, om je nek los te laten maken als twee weken zonder fysio te lang is.
Mijn fysio zegt trouwens dat daarin ook een psychisch stukje kan zitten, namelijk het feit dat je fysio niet beschikbaar is voor hulp,dat dat extra spierspanning geeft.

Groetjes Suus