Chronische hoofd- en nekpijn

#1
Ik lijd al enkele jaren aan chronische hoofd- en nekpijn. En ook wel spanning in de kaak. Er zijn meerdere orofaciale fysiotherapeuten en een cesar-therapeut betrokken geweest, maar eerdere behandelingen hebben geen structurele verbetering gebracht. Ook ben ik eerder bij een hoofdpijnpoli geweest, waar ik de diagnoses spierspanningshoofdpijn en TMD heb gekregen. Ik heb een op maat gemaakte stabilisatieopbeetplaat gehad voor 's nachts (tegen tandenknarsen en kaakklemmen) maar dat verminderde de spanningsklachten ook niet.

Mijn laatste fysiotherapeut deed de volgende bevindingen:

Code: Selecteer alles

Bij onderzoek zijn de volgende componenten gevonden die voor mij mogelijk een rol spelen in de hoofdpijnklachten:

Hypertonie van de m. masseter, m. temporalis, m. pterychoideus medialis, m. splenius cervicis, m. splenius capitis, sub occipitale spieren, m. sternocleidomastoideus.

Motor control impairment van de cervicale wervelkolom; test volgens Harris 7 seconden vol te houden. Het aanspannen van de diepe nekflexoren is erg lastig zonder compensatie.

Er is mogelijk sprake van centrale sensitisatie, er is geen CSI-scorelijst afgenomen.
Met de "test volgens Harris" bedoelt mijn therapeut een oefening waarbij je op je rug ligt, je kin een beetje intrekt en je hoofd enkele seconden optilt. Deze moet de juiste nekspieren versterken. Volgens mijn therapeut compenseren de sternocleidomastoideusspieren in de hals voor de spieren die mijn hoofd eigenlijk horen te dragen. Maar de oefening zorgde voor meer hoofdpijn en ik spande mijn sternocleidomastoideusspieren kennelijk teveel aan.

Als alternatief kreeg ik daarna de isometrische extensie, flexie en lateroflexie mee als oefeningen. Deze doe ik staand of zittend. Hierbij duw ik met mijn hand tegen de voorkant, achterkant of een zijkant van mijn hoofd terwijl ik met mijn hoofd terugduw. Ik kan ook een oefenelastiek/theraband gebruiken om aan mijn hoofd te trekken en met mijn hoofd de andere kant op duwen (cervicale extensie/flexie/lateroflexie). Helaas krijg ik van deze oefening ook meer hoofdpijn en ook hier is het nog steeds bijna niet te doen om de sternocleidomastoideusspieren los te laten.

Hierna had mijn fysiotherapeut echter geen andere ideeën meer. Ik ga in oktober weer naar een hoofdpijnpoli, maar ik weet niet of ik daar teveel van moet verwachten. Ik vroeg me af of men hier misschien nog ideeën heeft.

Ik merk dat ik fysiek niet erg belastbaar ben. Het zou waarschijnlijk wel goed voor me zijn als ik mijn lijf wat zou aansterken, niet alleen m'n nek maar bv. ook m'n romp/core. Maar het is wel lastig als meer spierspanning al gauw meer pijn triggert.