Drukgevoelige nek

#1
Ik heb al jaren last van een soms opkomende lichte druk heel erg dicht naast een wervel in mijn nek wat meer een van de onderste wervels. Als ik op die plek druk doet het echt pijn en voel ik ook een raar bijkomend plaatselijk gevoel geen uitstraling naar armen oid en met bepaalde buigingen word het in het algemeen niet erger. Ik heb het idee dat er iets met een zenuw is?

Ook heb ik elke keer als ik diep inadem een geknak en knars/knisper bij mn nek omgeveing kan dit er mee te maken hebben? Voel me verder allemaal prima eigenlijk geen andere sypthomen behalve dit.

Bedankt voor de hulp

Re: Drukgevoelige nek

#2
Beste Thomass,

In de nek zitten heel veel spieren. Deze zorgen voor de stabiliteit en beweeglijkheid van de nek wervelkolom en houden je hoofd omhoog. Net naast de wervels zitten kleinere spieren, die van wervel naar wervel lopen.
In elke spieren kunnen zogenaamde triggerpoints voorkomen. Deze punten in spieren geven pijn wanneer je er op drukt. Voornamelijk wanneer een spier overbelast is, zijn deze triggerpoints aanwezig en geven ze klachten. In de nek kan deze overbelasting al snel komen, door verkeerde houding, verkeerde geslapen te hebben, in te slaap te zijn gevallen in een vliegtuig. Ook door plotselinge snelle bewegingen kunnen deze spieren tijdelijk overbelast raken.

Daarnaast (zie afbeelding twee) https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... etsyndroom zitten je ribben vast net onder, de onderste nekwervel. Bij inademen en uitademen moet rondom dit gebied beweeglijkheid aanwezig zijn. Bij elke in- en uitademing, spreiden en sluiten je ribben. Bij heel diep inademen, moeten de wervels als het ware ruimte maken om de ribben genoeg te kunnen laten spreiden, om alle lucht op te nemen.

Hopelijk is het voor jou beetje duidelijker.

Re: Drukgevoelige nek

#3
Bedankt voor de supersnelle reactie! Niks ernstigs dus gelukkig, kan dit ook komen omdat ik altijd veel met ene verkeerde houding heb gezeten en sinds een paar jaar mijn houding juist heb aangepast goed en het daarom misschien wat moet wennen? En is er eventueel iets aan te doen?

Vriendelijk bedankt

Re: Drukgevoelige nek

#4
Hoi Thomass,

Dat kan inderdaad ook een oorzaak zijn. Er zijn zoveel oorzaken, dat het lastig blijft zeggen. Er is meestal wel wat aan te doen. Laat een fysiotherapeut dit beoordelen als hij/ zij jou nek heeft onderzocht. Misschien een paar behandelingen of alleen al wat tips over je houding of bijvoorbeeld oefeningen die specifiek voor jou zijn.

Succes!
cron