Nekklachten na auto ongeluk verdwijnen niet

#1
Ik heb ongeveer een jaar geleden een auto ongeluk gehad. Ik stond stil voor een rotonde en een auto botste met ca. 60 km/h tegen me op. Sindsdien heb ik in stilstand zeurende pijn in m'n nek. Het zijn volgens de fysio whiplash achtige klachten. Ik ben hier ook onder behandeling, soms 1 keer per week en wanneer het weer iets beter gaat 1 keer per 2 a 3 weken. Er zitten volgens hem vooral spierknopen in m'n nek. Hij kraakt vaak mijn rug los en behandelt m'n nek met een soort van druk massage. Echter blijf ik de klachten maar houden.

Ik werk overigens op kantoor, waardoor ik 40u in de week achter een beeldscherm zit. Wanneer ik beweeg (bijv. sporten) verdwijnen de klachten. Het is dus echt alleen bij stilstand. (computerwerkzaamheden, tv, lang zitten etc.)

Mensen met soortgelijke klachten of andere behandelingen die me wel voorgoed van de pijn af helpen?

Re: Nekklachten na auto ongeluk verdwijnen niet

#2
Hoi Tom,

Wat ontzettend vervelend en voor veel mensen heel herkenbaar. In de meeste gevallen is trainen van je nek de enige optie. Het klopt dat door de klap spierknopen ontstaan, maar dit is een gevolg van de " instabiliteit" die is ontstaan. Door de klap zijn je spieren vaak net te laat met aanspannen tijdens het ongeluk, waardoor je wervelkolom een grote klap hebt gekregen. In de periode ernaast ontstaan spierknopen, omdat die heel hard aan het werk zijn om de instabiliteit op te lossen.

De spierknopen aanpakken kan zinvol zijn, maar is niet de oorzaak.

Vraag hulp bij het trainen van je nek.

Succes

Re: Nekklachten na auto ongeluk verdwijnen niet

#3
Fysiotherapeute schreef:
16 okt 2022, 06:50
Hoi Tom,

Wat ontzettend vervelend en voor veel mensen heel herkenbaar. In de meeste gevallen is trainen van je nek de enige optie. Het klopt dat door de klap spierknopen ontstaan, maar dit is een gevolg van de " instabiliteit" die is ontstaan. Door de klap zijn je spieren vaak net te laat met aanspannen tijdens het ongeluk, waardoor je wervelkolom een grote klap hebt gekregen. In de periode ernaast ontstaan spierknopen, omdat die heel hard aan het werk zijn om de instabiliteit op te lossen.

De spierknopen aanpakken kan zinvol zijn, maar is niet de oorzaak.

Vraag hulp bij het trainen van je nek.

Succes
Zijn er ook bepaalde oefeningen die je aan kunt raden?

Re: Nekklachten na auto ongeluk verdwijnen niet

#4
Hoi,

Ja die zijn er zeker, maar lastig hier uit te leggen. Via onze site zijn oefenprogramma's te verkrijgen. Whiplash nog niet, maar wel https://www.hierhebikpijn.nl/oefeningen ... gssyndroom Deze komen aardig overheen. En het programma kunnen we altijd dusdanig aanpassen.

Of ik zal je adviseren naar een fysiotherapeut te gaan die jou hiermee kan begeleiden. Oefeningen voor je nek zijn super goed, maar moeten wel goed aangeleerd worden voor het gewenste effect.

Succes