Nek en achterhoofd klachten

#1
Ik ben Marjon ( 52) en ben begin okt naar de huisarts gegaan met nek en achterhoofd klachten en ha zei toen het zit wat vast en gaf me oefeningen mee ! Ik heb toen meteen mijn bloeddruk laten meten en die was 190/100 ( schrok ik van , was lang geleden gewoon normaal ) daarna volgde er een periode van bloedprikken/urine ( goed ) en medicijnen tegen de bloedruk , erg stressvol en ik had even geen last van mijn nek en hoofd maar uiteindelijk weer wel en ik ben naar de fysio gegaan en daar heb ik nu al 7 behandelingen gehad en die zegt dat ik last heb van spierspanning en dat ik mijn spieren niet goed ontspan ! Ik heb last van steken / prikkels en erg irritante vervelende rare gevoelens in mijn hoofd en nek , maakt niet uit of ik rust of iets doe ! Echt heel erg pijn doet het niet maar het lijkt soms of er iemand aan mijn haren trekt en aan een stukje huis soms ook een vervelend gevoel in mijn oren of keel , ben vanmorgen naar de huisarts geweest voor iets anders en meteen gevraagd of het iets met mijn zenuwen te maken kan hebben ?
Hij zegt het is de spanning van je hoofd en de aanhechting met je schedel het moet daar weer tot rust komen en dat moet met fysio !
Zijn er meer mensen met deze klachten ?

Re: Nek en achterhoofd klachten

#2
Hoi Marjon,

Wat vervelend van je klachten, en begrijp je zorgen. Maar zoals je verhaal nu klinkt, lijkt het inderdaad op spierspanning hoofdpijn. Dit komt heel veel voor helaas. Spierspanning hoofdpijn komt door stress, spanning en "verkeerde" houding voor je nekspieren. Dit klopt natuurlijk wel bij verhoogde bloeddruk, hier is stress ook een hele grote boosdoener in.

Hoe ziet jou leven er op dit moment uit? Werk je thuis? Beweeg je veel? Ben je door de corona minder gaan bewegen?

Deze klachten zien we namelijk op dit moment ontzettend veel in de praktijk. Je mag corona niet overal de schuld van geven, maar het geeft veel mensen onbewust veel spanning. Door al die maanden al een beperking in je vrijheid te hebben. Eventueel zieke in je omgeving, zelf ziek, thuis werken, geen uitlaat klep etc. Vaak gaan mensen minder bewegen. En zitten ze meer thuis te werken, meer achter de tablet of telefoon met een slechte nek houding hieraan gekoppeld.