Nekhernia's

#1
Hallo allemaal
Ik ben 43 jaar , gehuwd en mama van 2 kindjes en werk als adm bediende.
Ik ben al altijd sportief geweest, dit ook een beetje ter compensatie van mijn 'zittende' job.
Sedert april 2020 had ik steeds het gevoel dat er iets niet juist zat in mijn onderrug (linkerkant) en dacht ik dat mijn bekken niet juist stond, dus meermaals naar de chiropractor geweest zonder resultaat.
Na huisartsbezoek ontstekingsremmers gekregen (hebben niks uitgehaald) een MRI gehad waaruit bleek dat ik een protrusie heb op L5-S1 en op L4-L5 een bulging.
De eerste fysio kwam onmiddellijk af met epidurale injectie waarvan ik iets had van (ow ow...beetje wachten)
Op aanraden van de huisarts ben ik met kine gestart en dit helpt me enorm (oefeningen en massage)

Enkele weken nadien kreeg ik tintelingen in mijn duim en wijsvinger en zei mijn kine 'heb jij een nerhernia?'... Euh niet dat ik weet.
Een week nadien kreeg ik een vreemd gevoel in mijn schouder. Precies een afknellend gevoel. Alsof mijn schouder in slaap was of zo. Héél beangstigend.
Op aanraden van de huisarts alweer een MRI gehad en wat bleek : hernia op c4-c5, c6-c7, bulging op c5-c6 en discrete botvorming op c5-c6 waardoor mijn uitgaande zenuw wat bekneld zit...
Na dat nieuws heb ik bakken zitten wenen, ik was bang dat ik verlamd ging geraken of zo...

Ik ben naar een andere fysio geweest en die zei dat het al bij al wel meeviel en dat ze al slechter had gezien.
Voorlopig kine om de nek en schouders te versterken en eind oktober een vervolgafspraak.

Wat ik me nu afvraag is : gaan die tintelingen weg?
Wat met die botvorming? Want dit gaat niet, zoals een uitpuiling, inslinken é?
Zijn er hier nog mensen die verscheidene nekhernia's hebben en last hebben van tintelingen? Ging dit uiteindelijk weg?
Wat mij vooral ambeteert is dat beknellend gevoel in mijn schouder (bovenarm onderkant precies)
Ik vond mijn leeftijd redelijk 'jong', maar overduidelijk is dit enkel voor 'oude' mensen hernia's.

Wat zijn jullie ervaringen?
Hoe voelen jullie zich met een hernia? (emotioneel?)

Re: Nekhernia's

#2
Beste,

Wat ontzettend vervelend jou klachten. Het is niet vreemd dat je al deze vragen hebt. Vooral tintelingen en gevoelsverandering kan zorgen voor angst.
Jou gevoel is heel logisch, maar heeft ook een duidelijk oorzaak en dat is de uitkomst van de MRI. Dit is helaas veel vaker zo. Daarom zijn veel mensen terug houdend met MRI's maken. Deze problemen zitten er, en nu moet je verder. In de meeste gevallen wordt er operatief niets aan gedaan. Maar nu weet je dat er wat botuitgroei is. Maar dat is bij 50% van de mensen van jou leeftijd. Alleen 99% heeft daar geen last van. Wat ik hiermee wil zeggen is datgene wat je op een MRI zit, lang niet altijd de klachten verklaard.

Een operatie is alleen noodzakelijk wanneer je echt motorisch uitval gaat krijgen (Dus spieren die minder goed gaan werken) Daarnaast zal het herstel vooral liggen om het leren omgaan met deze klachten en jou nek/ schouder/ arm/ bovenrug zo fit mogelijk te houden. Ik noem hier specifiek fit, bij de ene zal dit liggen in meer stabiliteit, andere een betere houding, andere juist weer meer lenigheid.
Een fysiotherapeut kan jou hier heel goed bij helpen. Welke oefeningen voor jou het beste zijn.

Deze klachten komen en gaan in golfbewegingen. Wat wil zeggen dat ze komen en verminderen zonder al te duidelijke redenen.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Succes!

Re: Nekhernia's

#3
Goedemorgen, wil anderen even een hart onder de riem steken. Hier een nekhernia. Begon met nekpijn, gevoel verkeerd gelegen te hebben.
Na 2 weken kwam daar arm pijn bij en toen werd het ondraaglijk. De meest rare dingen gedaan om pijn te verminderen bijv. met coolpacking arm bevriezen zodat de zenuwpijn even minder werd. Hopeloze nachten gehad van niet kunnen slapen. Alsof je de hele dag je telefoon botje stoot. Uiteindelijk krachtsvermindering arm en hand. Deed ik mijn arm omhoog achter mijn hoofd voelde ik wat verlichting.
Pijnmedicatie en medicatie voor de zenuwpijn gehad maar dat werkte als slaap medicatie en niet als pijn verlichting. Ineens bijna 6 weken later werd ik wakker met minder pijn, ooooh wat fijn. Nu alleen nog wat arm pijn met tintelingen maar het is weer houdbaar.
Wacht op oproep neuroloog maar ben al zeer gelukkig met dat het ineens minder pijn doet dus mensen er kan zomaar ineens verlichting optreden, hou dat voor ogen op de erge momenten.

Veel beterschap allemaal!