Vraag inzake diagnose.

#1
Beste ,

Mijn vraag is als volgt: Heb enorm last van me nek met pijn naar links schouderzone , links vanaf nek naar beneden langs ruggegraat tot schouderblad. Ook hoofdpijnachterin hoofd, en een strak bandgevoel om me hoofd. De pijn is altijd flink aanwezig maar waar de pijn meer naar toe gaat of het meer naar schouder of langs ruggegraat en of richting hoofd is ook afhankelijk van de stand van houding. En ook is er wat pijn in de pols en bovenarm .Er is in het buitenland mri gemaakt daar werd diepere protrusie c5 c6. Geconstateerd. Worden deze klachten als er ook sprake is van een protrusie met enige vernauwing van kanaal aspecifiek of specifiek betiteld? Tegen mij werd door fysio in ziekenhuis aspecifiek gezegd en behandeling gestopt , . Daarnaast Heb ik ook last van uitstraling naar linker been wat krachtsverlies in been en loop waggelend teven is er op l5 si en l5 l4 sprake van kleinere protrusie. Als ik me hand op me been zet is het al zeer gevoelig . Ook hier aangegeven dat het aspecifiek is. Er waren al veel miscomunicatie om te beginnen. Heel de diagnose zit me niet lekker, Is dit aspecifiek of specifiek volgens criteria? Bij voorbaat enorm dank!!!

Re: Vraag inzake diagnose.

#2
Beste man,

Vervelend van de klachten, vaak of eigenlijk meestal zijn al deze klachten a-specifiek. Wat is jou leeftijd? Als er een MRI van een willekeurig persoon wordt gemaakt is de kans 60-70% dat er een protrusie zichtbaar is in de wervelkolom. Dus dat wil zeggen dat 60-70% ook last moet hebben, maar dat is gelukkig niet zo. Waarom de ene persoon wel klachten krijgt en de andere niet, is niet bekend. Maar dit geeft meteen aan dat het a-specifiek is. Alleen bij echt duidelijke aandoeningen zoals tumoren weten ze dat het specifiek is.

Wat ik zal adviseren is om de klachten te laten behandelen. Dit kan op verschillende manieren laat je hierin goed begeleiden.

Succes!