Ik ben Marjon ( 52) en ben begin okt naar de huisarts gegaan met nek en achterhoofd klachten en ha zei toen het zit wat vast en gaf me oefeningen mee ! Ik heb toen meteen mijn bloeddruk laten meten en die was 190/100 ( schrok ik van , was lang geleden gewoon normaal ) daarna volgde er een periode van bloedprikken/urine ( goed ) en medicijnen tegen de bloedruk , erg stressvol en ik had even geen last van mijn nek en hoofd maar uiteindelijk weer wel en ik ben naar de fysio gegaan en daar heb ik nu al 7 behandelingen gehad en die zegt dat ik last heb van spierspanning en dat ik mijn spieren niet goed ontspan ! Ik heb last van steken / prikkels en erg irritante vervelende rare gevoelens in mijn hoofd en nek , maakt niet uit of ik rust of iets doe ! Echt heel erg pijn doet het niet maar het lijkt soms of er iemand aan mijn haren trekt en aan een stukje huis soms ook een vervelend gevoel in mijn oren of keel , ben vanmorgen naar de huisarts geweest voor iets anders en meteen gevraagd of het iets met mijn zenuwen te maken kan hebben ?
Hij zegt het is de spanning van je hoofd en de aanhechting met je schedel het moet daar weer tot rust komen en dat moet met fysio !
Zijn er meer mensen met deze klachten ?
Re: Nek en achterhoofd klachten
#2Hoi Marjon,
Wat vervelend van je klachten, en begrijp je zorgen. Maar zoals je verhaal nu klinkt, lijkt het inderdaad op spierspanning hoofdpijn. Dit komt heel veel voor helaas. Spierspanning hoofdpijn komt door stress, spanning en "verkeerde" houding voor je nekspieren. Dit klopt natuurlijk wel bij verhoogde bloeddruk, hier is stress ook een hele grote boosdoener in.
Hoe ziet jou leven er op dit moment uit? Werk je thuis? Beweeg je veel? Ben je door de corona minder gaan bewegen?
Deze klachten zien we namelijk op dit moment ontzettend veel in de praktijk. Je mag corona niet overal de schuld van geven, maar het geeft veel mensen onbewust veel spanning. Door al die maanden al een beperking in je vrijheid te hebben. Eventueel zieke in je omgeving, zelf ziek, thuis werken, geen uitlaat klep etc. Vaak gaan mensen minder bewegen. En zitten ze meer thuis te werken, meer achter de tablet of telefoon met een slechte nek houding hieraan gekoppeld.
Wat vervelend van je klachten, en begrijp je zorgen. Maar zoals je verhaal nu klinkt, lijkt het inderdaad op spierspanning hoofdpijn. Dit komt heel veel voor helaas. Spierspanning hoofdpijn komt door stress, spanning en "verkeerde" houding voor je nekspieren. Dit klopt natuurlijk wel bij verhoogde bloeddruk, hier is stress ook een hele grote boosdoener in.
Hoe ziet jou leven er op dit moment uit? Werk je thuis? Beweeg je veel? Ben je door de corona minder gaan bewegen?
Deze klachten zien we namelijk op dit moment ontzettend veel in de praktijk. Je mag corona niet overal de schuld van geven, maar het geeft veel mensen onbewust veel spanning. Door al die maanden al een beperking in je vrijheid te hebben. Eventueel zieke in je omgeving, zelf ziek, thuis werken, geen uitlaat klep etc. Vaak gaan mensen minder bewegen. En zitten ze meer thuis te werken, meer achter de tablet of telefoon met een slechte nek houding hieraan gekoppeld.
Re: Nek en achterhoofd klachten
#3Hoi Marjon,Marjon52 schreef: ↑21 dec 2020, 10:41Ik ben Marjon ( 52) en ben begin okt naar de huisarts gegaan met nek en achterhoofd klachten en ha zei toen het zit wat vast en gaf me oefeningen mee ! Ik heb toen meteen mijn bloeddruk laten meten en die was 190/100 ( schrok ik van , was lang geleden gewoon normaal ) daarna volgde er een periode van bloedprikken/urine ( goed ) en medicijnen tegen de bloedruk , erg stressvol en ik had even geen last van mijn nek en hoofd maar uiteindelijk weer wel en ik ben naar de fysio gegaan en daar heb ik nu al 7 behandelingen gehad en die zegt dat ik last heb van spierspanning en dat ik mijn spieren niet goed ontspan ! Ik heb last van steken / prikkels en erg irritante vervelende rare gevoelens in mijn hoofd en nek , maakt niet uit of ik rust of iets doe ! Echt heel erg pijn doet het niet maar het lijkt soms of er iemand aan mijn haren trekt en aan een stukje huis soms ook een vervelend gevoel in mijn oren of keel , ben vanmorgen naar de huisarts geweest voor iets anders en meteen gevraagd of het iets met mijn zenuwen te maken kan hebben ?
Hij zegt het is de spanning van je hoofd en de aanhechting met je schedel het moet daar weer tot rust komen en dat moet met fysio !
Zijn er meer mensen met deze klachten ?
Ik heb dit dus ook! In 3 jaar tijd is het volgende gebeurt: thuiswerken 3 jaar (weinig tot geen beweging), verlies van vader aan kanker (en dus ineens angst voor kanker), zwanger zijn (nu wat overgewicht maar niet mega veel) en een kind met een rugzakje te hebben (is nu gebleken uit onderzoeken) die dus een hoop stress opleverd. Het begon dus een jaar geleden bij mij met een soort gezwollen gevoel in nek met af en toe branderig/stekend gevoel naar schouder, nek en hals.. Ik was eerst helemaal gestrests dat het mijn lymfeklier was (die angst voor kanker) maar wat te hebben gelezen over dat lymfeklieren ook verward worden met gespannen spieren ben ik naar de fysio gegaan en die zei ook je zit helemaal vast. Na 7 behandelingen zei hij dat ik het nu zelf moest doen aangezien ik een nieuw bureau kreeg (zat 3 jaar aan een voor iemand van 1.80 en ik ben 1.66 en dus verkeerde werkhouding!). Ik zat overigens ook hele lange dagen achter de computer, soms weekendde en dagen dat vrij was.
Ik heb nu een jaar lang een soort druk in mijn linker nek (ik kan het zo niet uitleggen) maar het voelt net alsof hij dikker is en of er een zwelling is maar zowel de huisarts (ben ik nu dus pas mee naar de huisarts voor geweest want ik ging direct naar de fysio) als de fysio zeggen niks te zien en ook niks voelen wat er niet zo moeten zitten dus is verdere onderzoek niet nodig. De huisarts zei over de spierspanning "het valt op zich nog... wel ... mee". Ik voelde ook ineens balletjes in nek maar dat zijn kliertjes en daar moest ik me niet druk om maken. Ze waren nog kleiner dan een erwt haha.
Ik heb soms dus met momenten nog steeds een soort druk/trekkend gevoel in nek maar dat verschilt echt per dag en wat ik heb gedaan. Angst gevoelens zijn er ook nog wel maar dat komt misschien omdat ik nu een koper spiraal heb genomen en af ben van de pil.