Rechterflank

#1
Beste Fysiotherapeuten,

Afgelopen jaar heb ik met sporten (squatten) mijzelf vertild. Dit resulteerde in een stekende pijn in mijn lage rug als ik verkeerd bewoog (bijvoorbeeld hyper-extendeerde), welke volgens mijn chiropractor door een geïrriteerde tussenwervelschijf kwam. Hij gaf ook aan dat ik in dit gedeelte van mijn rug (in vergelijking met de rest van mijn rug) te mobiel was. Door rust en oefeningen is deze klacht verholpen, maar er is een andere last voor 'in de plaats' gekomen.

Aan de rechterzijde van mijn onderrug heb ik regelmatig een trekkende, zeurende pijn. Deze lijkt te beginnen bij m'n bilspieren en trekt omhoog tot ongeveer mijn ribbenkast. Er is geen aanwijsbare reden waarom deze klacht optreed, maar gedurende de dag lijkt deze op te treden en in intensiteit toe te nemen. Tot ik weer naar bed ga en zonder last wakker wordt. Beperkingen in bewegen heb ik niet, maar als ik rechtom mn as draai (roteer) dan voelt het alsof m'n spieren verkrampen. Linksom voel ik dit niet. Rekken lijkt niet of nauwelijks te helpen.

Deze klacht (trekkende pijn) had ik bij de initiële klacht, waarvoor ik naar de chiropractor ging, ook. Dit was toen alleen op het moment dat ik de stekende pijn ervoer (als beschermingsmechanisme?)

Ik kan verder niet aanwijzen hoe dit komt en, belangrijker, hoe ik hier vanaf kom.

Heeft iemand enig idee?

Met vriendelijke groet,
Rick

Re: Rechterflank

#2
Beste Rick,

De klachten die je aangeeft kunnen komen vanuit de zogenaamde facet gewrichten (dit is een gewrichtje tussen verschillende wervels aan de zijkanten) doordat deze gewrichten aan de zijkanten van de wervels zitten, heb je vaak klachten aan een bepaalde zijde. Dit kan ook verklaren dat rekken van spieren geen effect heeft, omdat het de wervels zijn.

Facet pijn geeft vaak uitstraling in het gebied wat je aangeeft. Klachten treden vaak op bij extenderen van de rug, en draaien. Gezien jou geschiedenis kan dit dus kloppen.

Ik zal met deze klachten naar een fysiotherapeut of manueel therapeut gaan, die kan kijken hoe jou rug beweegt. dit eventueel mobiliseren en gerichte oefentherapie geven.

Succes!

Re: Rechterflank

#3
Bedankt voor je antwoord!
Ondertussen ben ik naar de chiropractor geweest en te horen gekregen dat m'n rug lumbaal waarschijnlijk te mobiel is. Hij kon niets voelen van geblokkerde facetgewrichten. Hij heeft oefeningen gegeven en gemanipuleerd, waardoor de klachten weg zijn gegaan.

Nu is er alweer een tijdje verstreken en nu begint de klacht terug te komen. Ik heb nu opgemerkt dat er een specifiek drukpunt is wat de klacht in de flank doet verergeren. Dit drukpunten zit ter hoogte van th9-10, tussen een aantal ribben in, naast de erector spinae.
Als ik deze plek een tijdje druk geef, verergert de klacht eerst waarna het wegtrekt. Dit verhelpt de klacht helaas niet.

Heb je toevallig nieuwe inzichten met deze nieuwe informatie?

Re: Rechterflank

#4
Beste Rick,

Best bijzonder als er geen blokkade is dat er toch gemanipuleerd wordt. Zoals je het beschrijft kan het een zogenaamde triggerpoint zijn. Deze zijn te behandelen en eventueel kan dryneedling hierbij helpen. Maar het is niet de oorzaak. Als het een triggerpoint is komt die niet van zelf, maar als je de lokalisatie hebt kan er wel beter naar de oorzaak gezocht worden.

Re: Rechterflank

#5
hallo allemaal

Sinds 7 jaar heb ik lage rugpijn aan de rechterkant. Ik heb dit alleen als ik op mijn rug lig. Hierdoor kan ik ook niet sporten van de pijn. zodra ik op mijn rug ga liggen kom ik met moeite omhoog. en sinds een maand of twee heb ik ook pijn als ik buk en weer opsta. En heel soms straalt ze pijn ook uit naar mijn bovenbeen.

Ik ben hiervoor naar de huisarts geweest. De huisarts heeft gezegd dat het mijn spieren zijn dat het kan komen dat ik met een verkeerde houding slaap of verkeerd buk. Ik vroeg of het normaal was dat ik het 7 jaar heb die pijn en ze zij dat het normaal is. Maar ik twijfel of het normaal is. Weer iemand wat het wel kan zijn

met vriendelijke groet
bella

Re: Rechterflank

#6
Beste Bella,

Het kan vanalles zijn. Maar als het al zo lang is kan het zeker met houding te maken hebben. Als de klachten nu erger worden en je beperkt wordt in de activiteiten die je leuk vind zal ik adviseren naar een fysiotherapeut te gaan. Deze kan gedegen advies geven wat het beste voor je is.

Succes!
cron